socialbanner

Overgenomen KaapFlevo verder als restaurant fika

dinsdag 14 mei 2019

Overgenomen KaapFlevo verder als restaurant fika

Onder leiding van de nieuwe eigenaar Renée Meijer draait KaapFlevo al bijna twee maanden op volle toeren. In die korte periode is het de jonge onderneemster al gelukt een persoonlijke handtekening op het horeca etablissement te drukken. Zo ademt het restaurant, door fris kleurgebruik, veel planten en natuurlijke materialen nu een vrolijke, hippe ‘urban jungle’- stijl en is ook de menukaart, waarmee wordt ingespeeld op nieuwe en duurzame foodtrends, anders dan anders. “We hebben bewust voor deze nieuwe stijl gekozen”, licht Renée de veranderingen toe. “KaapFlevo stond bekend als een typisch strandpaviljoen. Qua menukaart zijn we een segment omhoog gegaan met als doel een echt restaurant op strand te worden.” Partijen en evenementen worden geminimaliseerd. Het jaarlijkse Beachfestival blijft bestaan. “Onze focus ligt echt op het restaurant. Ik word zelf heel blij van het restaurant voeren. Ik denk ook dat Zeewolde een goed restaurant het hardste nodig heeft.” Bij al deze nieuwe ontwikkelingen past ook een   nieuwe naam en gaat het restaurant sinds kort verder onder de naam ‘fika’.

Vers en lokaal zijn belangrijke thema’s in het concept van het vernieuwde restaurant op het strand. “Om het dorp te boosten proberen we alles wat mogelijk is lokaal te halen”, geeft Renée aan. “Zo werken we al samen met Slagerij Boshuizen, groentewinkel De Koopman, bakkerij Grootkarzijn, de Alexanderhoeve voor kazen en verse Friet van Beus. Verder voorziet Jouw Bloemist het restaurant wekelijks van verse bloemen en gaat Mitra Thiele het drankenassortiment verzorgen. Wat ook terugkomt is het unieke streekdiner met producten uit de polder, een initiatief van drie boerinnen. Vanaf daar gaan we het concept verder uitrollen.” Als teambuilding worden bootcamps georganiseerd, verzorgt door Total Body Management. “Ons plan is om deze ook aan gasten aan te gaan bieden.” 

Iedere twee maanden is er een totaal nieuwe menukaart. Met innovatieve gerechten wordt ingespeeld op duurzame foodtrends. “We willen onderscheidend zijn en mensen uitdagen eens iets anders te eten dan ze gewend zijn”, aldus Renée, die zich heeft laten inspireren tijdens haar horecawerk in Amsterdam. “Daar durven ze veel meer out-of-the-box te denken. Dat wil ik hier ook toepassen, in combinatie met de dorpse gemoedelijkheid, waar iedereen elkaar kent en helpt. Dat vind ik mooi en spreekt mij aan. Dat is ook de combinatie waar wij voor willen staan. We proberen al het goede uit het dorp te halen, aangevuld met innovatieve aspecten uit de stad. Die twee werelden kunnen naar mijn idee mooi samen gebracht worden.

De veranderingen bij het restaurant zijn niet onopgemerkt gebleven. “We krijgen veel positieve reacties, maar er zijn ook mensen die het helemaal niks vinden. De ervaring is dat we niet iedereen tevreden kunnen stellen, en dat is ook prima. Sommige mensen moeten ook even wennen aan de ‘nieuwe KaapFlevo’, nu fika, maar wij willen juist onderscheidend zijn. Wij hebben in de aanloopfase ook zeker geluisterd naar de behoefte van onze gasten en daar van geleerd. Zo is de kaart iets uitgebreid en toegankelijker gemaakt en zijn honden in een beperkt deel van het restaurant toegestaan”, laat Renée weten. “We willen geen concessies doen aan ons concept, maar staan zeker open voor tips en nieuw ideeën.”  

Op de foto staat het team van restaurant fika.

Overgenomen KaapFlevo verder als restaurant fika    Overgenomen KaapFlevo verder als restaurant fika    Overgenomen KaapFlevo verder als restaurant fika