socialbanner

Lovende recensie voor boek van Lotte Sikkema en Esmée van der Helm

dinsdag 9 juli 2019

Het Boek ‘Nadia’s kat - leven met een psychische stoornis’ is het debuut van Lotte Sikkema uit Hoevelaken en de Zeewoldese Esmée van der Helm. Onlangs zijn zij geslaagd voor het vwo op het Corlaer College te Nijkerk. Voor hun profielwerkstuk deden zij onderzoek naar een psychische stoornis en ze besloten hier een fictief verhaal over te schrijven.

Het profielwerkstuk werd als beste profielwerkstuk gekozen van het Corlaer College en won afgelopen april de tweede prijs van de Nescio-prijs voor Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit. Dr. Usha Wilbers en dr. Stefanie Ramachers schreven een laudatio en waren erg enthousiast: ’Jullie hadden een nobel doel: meer openheid over en inzicht in psychiatrische aandoeningen genereren door er een toegankelijk, fictioneel boek over te schrijven. En dat hebben jullie nog voor elkaar gekregen ook. Knap gedaan en zeer origineel.’

Tevens gaf Leonie Hardeman een literaire recensie op het boek. Zij is freelance boekredacteur en schreef afgelopen januari nog een artikel voor het NRC. Opnieuw waren er lovende woorden: ‘Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat dit boek afkomstig is van twee middelbare scholieren. Ze hebben een heel knap, invoelbaar verhaal geschreven met veel oog voor detail, waardoor je als lezer echt een idee krijgt van hoe beklemmend en benauwend - en ergens ook ontzettend beangstigend - het moet zijn om aan een psychische aandoening te lijden.’

Nadia’s kat is het begoochelende relaas van een vrouw die enkel geeft om haar lieftallige, dierbare dochter Tess. Na de scheiding wordt haar ex-man Jesse buitenspel gezet. Hij verschijnt echter opnieuw in hun leven als blijkt dat Tess psychisch ziek is. Dit zorgt voor de nodige spanningen tussen Nadia en Jesse en hun confrontatie leidt tot een verrassende wending in het verhaal.

Het boek ‘Nadia’s kat - leven met een psychische stoornis’ ’is vanaf nu te koop via: www.boekscout.nl of check de instagram pagina ‘Nadiaskat’.

Lovende recensie voor boek van Lotte Sikkema en Esmée van der Helm    Lovende recensie voor boek van Lotte Sikkema en Esmée van der Helm    Lovende recensie voor boek van Lotte Sikkema en Esmée van der Helm