De jurist beantwoordt

Hoe zit het met de garantie op een gerepareerd product?

Tuesday 23 October 2018

Hoe zit het met de garantie op een gerepareerd product?

Ik kocht bij de opticien een zonneclip voor mijn silhouette bril met een garantieperiode van één jaar. Ongeveer acht maanden later was de clip defect. Vanuit de garantie werd de clip gratis vervangen. Acht maanden later was de clip helaas opnieuw defect. Deze werd nogmaals gratis vervangen door de opticien. Wederom acht maanden later was de clip wéér defect. Ditmaal werd deze niet meer vervangen want er was al twee keer gratis een vervanging gedaan. Ik meen dat iedere levering een nieuw product is met een normale garantie. Die houdt toch niet op als deze twee maal vervangen is?

Een interessante vraag die van tijd tot tijd de nodige juridische discussies oproept. In het algemeen geldt dat als een product niet aan de redelijke verwachtingen voldoet die een consument ervan mag hebben, dat de verkoper het product dient te repareren of te vervangen. Maar hoe zit het, zoals de vraagsteller deze week stelt, met de ‘garantie op garantie’?

Hoewel het standpunt van de vraagsteller goed verdedigbaar is, zal de vraagsteller in deze zaak het helaas toch moeten doen met het laatste afwijzende antwoord van de opticien. Juridisch gezien is de opticien gehouden om op grond van de koopovereenkomst een zonneclip te leveren die minimaal een één jaar meegaat. Omdat de zoneclip in dit geval na 8 maanden kapot ging voldeed de opticien dus niet aan zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst. Om de koopovereenkomst te repareren heeft de opticien de clip gratis vervangen. Daartoe was hij de eerste keer verplicht maar de tweede keer (strikt juridisch gezien) niet meer. Hoewel gesteld kan worden dat ook de vervangen clip weer aan redelijke verwachtingen moet voldoen, gaat het er in dit geval om dat de opticien aan zijn eerste verplichting uit de koopovereenkomst heeft voldaan. Aangezien dat hier is gebeurd zal de vraagsteller dus een nieuwe zonenclip moeten kopen (waarvoor de opticien hem niet hoeft te compenseren).

In deze wekelijkse column beantwoorden de juristen van Wolderwijd (mr. M.S. Ducaat en mr. J.A. Kaspers) allerhande juridische vragen. Heeft u een interessant vraag voor in de krant? Laat het ons weten via vraag@wolderwijd-juristen.nl.

 

 

Hoe zit het met de garantie op een gerepareerd product?    Hoe zit het met de garantie op een gerepareerd product?    Hoe zit het met de garantie op een gerepareerd product?