Afbeelding

Vraagtekens over veiligheid van rondweg bij sluizencomplex

· leestijd 1 minuut Politiek

ZEEWOLDE - Veel Zeewoldenaren vinden de weg rondom het sluizencomplex (Omloop genaamd) gevaarlijk en dat blijkt inmiddels ook in de praktijk, stellen Zeewolde Liberaal en D66: ‘verschillende weggebruikers hebben ervaren dat er nauwelijks ruimte is om te corrigeren en dat het hoogteverschil groot is.’

Gelukkig zijn ernstige ongelukken tot nu toe uitgebleven, maar de zeer smalle berm en directe vrije val naar beneden is vragen om problemen”, zegt Wenda Westerhuis, fractievoorzitter van D66. “En dat willen wij gewoon voor zijn. Daarom gaan wij samen met Zeewolde Liberaal tijdens de aankomende raadsvergadering hierover vragen aan het college stellen.”

“Wij hebben in maart 2019 al op deze gevaarlijke situatie gewezen”, vertelt Rob Smeets, fractievoorzitter van Zeewolde Liberaal, “maar na het ongeluk begin januari (Automobilist in Zeewolde heeft engel op schouder: centimeters voor water tot stilstand – De Stentor), gingen wij er eigenlijk wel vanuit dat het college maatregelen zou nemen, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.”

“Het college van B&W is namelijk van mening dat er aan de bestaande situatie niets hoeft te veranderen”, licht Westerhuis toe, “de weg voldoet aan de eisen en het college gaat ervan uit dat wanneer de berm groen en stevig is en de bestuurder nog wat meer bekend is met de nieuwe verkeerssituatie, het allemaal wel zal goedkomen.”

D66 en Zeewolde Liberaal zijn daar wat minder gerust op. “Wat ons betreft komt er een houten vangrails langs de lage zijde van de dijk”, zegt Smeets, “en ja, dat kost natuurlijk geld, maar zet dat alsjeblieft af tegen de financiële en emotionele schade die ontstaat wanneer er werkelijk ernstige ongelukken gebeuren. Daarnaast blijken de kosten voor het aanbrengen van houten vangrails niet eens te zijn geraamd.”

Enig minpunt is dat de berm aan de lage zijde van de dijk niet vergevingsgezind is; indien een automobilist buiten de verharding komt is er weinig ruimte om te corrigeren. De gevolgen zullen door het hoogteverschil groter zijn. Zo staat het in het ambtelijk advies aan het college omschreven. “Maar dat enige minpunt is wat ons betreft wel hét minpunt van de Omloop”, rond Westerhuis af, “en om meer ongelukken in de toekomst te voorkomen, gaan wij het college vragen wél maatregelen te nemen.”