Afbeelding

Nationaal toosten tijdens Koningsdag

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZEEWOLDE – Door de omstandigheden belooft het maandag 27 april een andere Koningsdag te worden dan we gewend zijn. Geen gezellige kleedjesmarkt, geen volle terrasjes en geen grootschalige feestelijkheden. Maar om 16.00 uur wel een Nationale Toost; door iedereen en voor iedereen!

In huis, op de gang of op de overloop, op het balkon of je dakterras, in je voor- of achtertuin, het maakt niet uit … schenk in en hef het glas! Een toost op de gezondheid van heel Nederland, een toost op verbondenheid én tegen eenzaamheid. Kortom:

een Nationale Toost… op het leven!

In deze crisistijd, waar het nieuws wordt beheerst door berichten over virusbesmettingen en erger, is het belangrijk vooral positieve elementen te benoemen en mooie momenten te creëren. Vanuit die gedachte is de Nationale Toost ontstaan. Immers, je brengt een toost uit op elkaars gezondheid! We toosten op het leven. Een wens én gedachte die – laten we eerlijk zijn – op dit moment geen kwaad kan.

Aan de Nationale Toost is een actie gekoppeld waarvan de opbrengst volledig ten goede komt aan het Hulpfonds voor acute Coronahulp van het Oranje Fonds. Het coronavirus heeft verregaande gevolgen voor ons gehele land. Het Oranje Fonds is er bij uitstek op gericht organisaties te ondersteunen bij het zorgen voor ontmoeting en verbinding tussen mensen. Daarom stelt het fonds extra middelen beschikbaar om onder meer het ‘eenzaamheidsvirus’ effectief te bestrijden.

Op de website www.nationaletoost.nl is alle informatie met betrekking tot de Nationale Toost te vinden, inclusief een miniposter om op te hangen voor het raam - om te laten zien dat ze natúúrlijk meedoen. Ook zijn er fraaie gifjes ‘Natúúrlijk doe ik mee!’ die kunnen worden gekoppeld aan de handtekening onder mail. Inmiddels sturen al tal van bekende en anderszins leuke en lieve Nederlanders filmpjes in om te laten zien dat ook zij meedoen.

Een dronk op elkaars gezondheid, een toast op het leven. Gezondheid!

De Nationale Toost is een idee van Peter Wybenga en wordt uitgevoerd door het team van Media Meetings & Magazines.