Afbeelding

JAM gaat door!

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

JAM gaat door!

Wat doet een organisatie die kwetsbare leerlingen begeleidt als de scholen sluiten en er plotseling een afstand van anderhalve meter moet worden aangehouden? Het antwoord daarop is helder: zoveel mogelijk begeleidingen laten doorgaan via internet. Hoewel JAM | Leerlingenzorg toestemming heeft van de gemeente om open te blijven, wordt het gros van de persoonlijke begeleidingen nu online gegeven. Dit geldt ook voor de bijlessen en huiswerkbegeleiding die JAM aan leerlingen van diverse scholen biedt. Begeleider Peter Voost vertelt over zijn eerste ervaring met lessen via Skype.

ā€˜Toen de scholen net dicht waren, was de situatie voor iedereen chaotisch. Maar de leerling staat dan voorop en mijn onrust is, professioneel gezien, even niet van belang. Heel belangrijk is het dat ik als begeleider dan een eilandje van rust probeer te zijn en de leerlingen kan overtuigen dat het weer goed komt. En dat lukte gelukkig meteen bij de eerste skype-lessen al goed. De leerlingen moesten mij wel leren hoe het moest en dat vonden ze wel grappig; de rollen omgedraaid!ā€™

Alle begin is moeilijk, zeker voor leerlingen die concentratieproblemen hebben of het lastig vinden om thuis aan schoolwerk te beginnen. ā€˜Ja zeker,ā€™ vertelt Peter Voost, ā€˜en dan zijn er soms ook nog problemen als een camera het niet doet, geluid wegvalt of er zijn storingen door andere dingen in huis. Uiteindelijk begeleid ik de meeste leerlingen via Discord. Daar kunnen ze van alles mee. Zo hebben ze ook contact met vrienden. Ik kom dus in hun wereldje. Dat is heel apart. Er ontstaat vaak een close contact en dat werkt wel goed. Ik vind het zelf ook sfeervol en gezellig om te doen. Er is voor mij een wereld opengegaan: ik moest helemaal niets hebben van skypen en videobellen e.d. Gedoeā€¦. maar het werkt, is efficiĆ«nt en leuk!

Voor leerlingen die toch liever bij JAM op locatie komen, is die mogelijkheid er nog steeds. ā€˜Het is wel stilletjes bij JAM op het moment,ā€™ zegt Peter. ā€˜En de beperkingen zijn nogal groot: we serveren geen tostiā€™s, we sprayen veel, poetsen, wassen handen en houden natuurlijk afstand. In de praktijk kopiĆ«ren we vaak het werk van de leerlingen en zitten dan een eindje verderop uit te leggen. We kunnen niet even mee wijzen of voor de leerling de goede bladzijde opzoeken. Maar daar staat tegenover dat de leerlingen die komen wel alle aandacht krijgen, vooral als het er weinig zijn.ā€™

Voor basisschoolkinderen die nog niet gewend zijn om zelfstandig te werken is deze periode extra lastig. Zeker als de ouders het moeilijk vinden om hun kinderen op weg te helpen. ā€˜We begeleiden nu extra basisschoolkinderen bij JAM,ā€™ laat Peter Voost weten. ā€˜De start is soms lastig. Dan zijn ze bijvoorbeeld hun weektaak kwijt en snappen ze niet waaraan ze moeten werken. Gelukkig hebben we vaak goed contact met de juffen en meesters. Dat helpt. We worden zelfs door docenten benaderd voor ondersteuning. En dat is positief, want niet alle kinderen komen er zelfstandig uit of ze missen de steun en hulp thuis. Het risico op (nog grotere) achterstand is dan groot!ā€™

Neem voor meer informatie over JAM | Leerlingenzorg contact op met Astrid de Bruin (06-11083676) of Jantine van Hunenstijn (06-10520682).

Tienerband Mixed Up
Tienerband Mixed Up brengt feest op Koningsdag Ingezonden Instagram 17 apr, 11:41
Havenkwartier - Polderwijk Zeewolde
Woonmanifestatie: Ontdek je droomwoning in Zeewolde! Algemeen 16 apr, 16:00
Afbeelding
Zeewolde 40 jaar (deel 16): Het eenzame eerste graf op de begraafplaats Algemeen Instagram 16 apr, 15:30