Afbeelding
Eigen foto

Kartster Larissa Tabak stapt over naar Peugeot 206 GTI-klasse

· leestijd 2 minuten Sport

ZEEWOLDE – Kartster Larissa Tabak stapt over naar de Peugeot 206 GTI-klasse. Ze zegt toe te zijn aan een nieuwe uitdaging en denkt in de nieuwe klasse grotere stappen te kunnen maken en verder door te groeien.


Larissa Tabak (17) kart al sinds haar achtste. Rennen en springen, zoals andere kinderen dat deden, mochten allemaal niet vanwege haar jeugdreuma. “Ik had veel last en kon niet aan andere sporten doen”, vertelt Larissa thuis aan de keukentafel. “Het gaat nu met medicijnen beter, waardoor het stabiel kan worden gehouden. Een klasgenoot hoorde ik over karten praten en ik dacht: dit is het!” Karten werd helemaal Larissa’s ding. Dat bleef niet onopgemerkt. In 2012 werd de jeugdige Zeewoldense ‘sporttalent van het jaar’. Vrijwel ieder weekend gaat Larissa voor haar sport op stap. “Van maart tot en met november/december zijn er zes wedstrijden ergens in Nederland, België en Frankrijk. De weekenden ervoor trainen we alvast op de baan waar de wedstrijden worden gehouden. Meestal gaan we dan op donderdagavond weg en zijn we pas ‘s zondagavonds laat weer thuis.” Larissa begon bij de junioren en stapte op haar vijftiende over naar de senioren. Haar mooiste prestatie was naar eigen zeggen de eerste plaats in 2014 in het Belgische Spa-Francorchamps, terwijl ze elders ook diverse podiumplaatsen behaalde. “Ik heb in die jaren veel mensen leren kennen. Het is ook niet alleen tegen elkaar strijden. Buiten de baan zijn we elkaars vrienden, op de baan zijn we vijanden, hahaha.” Vader Rene vergezelt Larissa altijd. “Wedstrijden zijn echt vierdaagse evenementen”, licht hij toe. “Op donderdagavond worden de tenten opgebouwd, waarna op vrijdag de trainingen beginnen. Op zaterdag is er nog een training en heb je de kwalificaties. Vervolgens zijn er op zondag drie wedstrijden. Op de baan ben je met iedereen in competitie, ’s avonds zie je elkaar ook als er bijvoorbeeld een barbecue is. Dat gaat nu bij Larissa van jongs af aan. Het is één clubcircus waarin je opgroeit en meereist.” Op deze wijze worden lief en leed met elkaar gedeeld. “De saamhorigheid is groot”, knikt Rene. “Is er een crash, dat staat iedereen voor je klaar. Als de kart kapot is, maakt het niet uit waar de onderdelen vandaan komen. Het belangrijkste is dat je verder kunt rijden. Na afloop lossen de verschillende teams het dan samen wel weer op.” Enkele keren was Larissa zelf bij een crash betrokken. “Ik heb twee keer in een ambulance gelegen en moest één keer echt naar het ziekenhuis. Ik reed tegen een betonnen muur. Dat komt hard aan, als je alleen in een stoeltje zit.”

Larissa stapt in 2021 over naar de Peugeot 206 GTI-klasse. “Ik was nog niet uitgekeken op karten, maar de overstap lijkt me echt geweldig”, verheugt ze zich er reeds op. “Nu kan ik grotere stappen maken, opnieuw beginnen en doorgroeien.” Het mooiste vindt Larissa het racen zelf. “En dan op het rechte stuk met snelheden tot 190 km/u. Of ik dan bang ben? Nee, echt niet!” “Ik wel”, komt moeder Jessica tussenbeide. “Ik krijg hartkloppingen als ik het zie, maar ik ben wel hartstikke trots op onze dochter.” Ondertussen droomt Larissa verder. “Ik hoop ooit de eerste vrouw in de Formule 1 te worden. Dan moeten ze er natuurlijk wel vrouwen toelaten. In eerste instantie hoop ik zo hoog mogelijk te komen, in de Formule 1 heb je ook maar twintig stoeltjes waar de hele wereld opzit.”

Afbeelding