Afbeelding
Bij de les logo

ICT en ik

· leestijd 1 minuut Bij de les

Afgelopen vrijdag, havo 4. Ik ben op tijd in het lokaal, sluit mijn laptop aan op het digiboard; laad mijn les in, klik m’n gister-gemaakte PowerPoint open en zet het youtube-instructiefilmpje klaar. Ik kijk op de klok en neem plaats achter mijn net ontsmette bureau. Waar blijft mijn klas? 

Ik zoek mijn rooster op. 

Jak; roosterwijziging; die stond er vanmorgen vroeg nog niet. Laptop afkoppelen, alles in m’n tas, mondkapje op en snel naar het andere lokaal dat natuurlijk aan de andere kant van de school is.

“Lekker op tijd”, zegt een jongen als ik binnenkom. Ook goedemorgen.

Bureau ontsmetten. Laptop aansluiten. PowerPoint, youtube aan. Dat klinkt snel, maar dat is het niet want alles moet natuurlijk net laden. 

Met een opgewekte glimlach kijk ik de klas in, vraag om aandacht. 

Dan bedenk ik me dat ik straal vergeten ben om mijn iPad aan te zetten voor de leerlingen die online – vanwege corona – thuis meekijken. Ik graai mijn iPad uit mijn tas. Zoek in teams het juiste uur en heet de thuiskijkers welkom. 

Dan begin ik: 20 minuten uitleg en dan zelf aan de slag. De uitleg staat in de PowerPoint. Maar op dit digiboard werkt alles net even anders want: ik heb wél beeld op mijn laptop, maar niet op het bord. 

Ik pruts wat en krijg het niet voor elkaar. 

De klas kijkt me meewarig aan. “Moeilijk hè, mevrouw?” Ik knik. Smekend kijk ik naar een ict-slimmert. Hij staat traag op, loopt naar mijn laptop en met één druk op een knop heeft hij beeld. 

Ik lach hem toe als een boerin met kiespijn en ga verder.

Ik vervolg mijn PowerPoint. Zowel op het digiboard als in teams. Dat snap ik dan weer wel.

De iPad piept. Batterij bijna leeg. Snoertje en stopcontact zoeken. Precies op tijd sluit ik de iPad aan. 

M’n brave leerlingen hebben netjes opgelet en gaan stil aan de slag. 

Ik richt me nog even tot de thuiswerkers en terwijl ik met mijn hoofd voor de camera hang komt er ook een vader in beeld. Luid klinkt hij door het lokaal: “Nou mevrouw, u verwacht van uw leerlingen dat ze hun werk voorbereiden, maar u laat wel wat steekjes vallen.”

23 paar ogen vanuit de klas kijken me aan. 

Weet je wat? Ik wil gewoon weer terug naar de tijd dat ik lesgaf uit een boek. 

Afbeelding
Rotarycheques voor hospice, Toon Hermanshuis en IDPZ Zorg en Welzijn Instagram 27 mrt, 09:09
Afbeelding
Bekijk hier het volledige programma van Sail Kampen 2024 Partnerbijdrages 26 mrt, 17:13
Afbeelding
Zeewolde 40 jaar (deel 13): Zeewolde krijgt eigen brandweerkorps Algemeen 26 mrt, 16:04