Afbeelding
Aangeleverd

Miljoenste exemplaar van de Porsche Cayenne gebouwd

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Na de mislukte 924 en 928 zat Porsche aan het begin van de jaren negentig een beetje in de knel. Alhoewel de 911 van het merk destijds ook in de verkoop was, zou het toch nog even duren voordat dit model het echt goed ging doen. De Boxster uit 1966 wist er bovendien niet voor te zorgen dat Porsche weer op de goede weg kwam. De economische recessie hakte er ook nog eens stevig in bij het bedrijf. Uiteindelijk bleek de Cayenne de reddende engel te zijn. Alhoewel er nogal wat kritiek was op deze SUV bij de intrede in 2002, bleek de Cayenne uiteindelijk toch het model te zijn waarmee Porsche uit het zwart gat wist te komen. De Cayenne is nog altijd zeer populair, onlangs is dit model van het Duitse merk zelfs voor de miljoenste keer gebouwd.

De tweede auto met dit mijlpaal

Het miljoenste exemplaar is een Cayenne GTS in een karmijnrode kleur voor een Duitse klant. Zijn of haar nieuwe auto verzekeren zal dan natuurlijk direct gedaan moeten worden. Dat Porsche 1 miljoen auto’s van een bepaald model weet te bouwen is nog maar één keer eerder voorgekomen. In 2017 was dit namelijk het geval met de al eerder genoemde 911. Dit model van het Duitse merk had er maar liefst 54 jaar voor nodig om deze illustere grens te passeren. De Cayenne deed hier niet zo lang over, het kostte deze auto slechts 18 jaar. Porsche maakte van het miljoenste exemplaar van de 911 een feestje, maar doet dit dus niet bij de Cayenne. Mogelijk verwacht het bedrijf dat dit model nog veel vaker verkocht zal worden en vinden ze de mijlpaal dus niet zo bijzonder. Dat deze verwachting er is, is geen verrassing. De Cayenne doet het namelijk nog altijd extreem goed. 

Een SUV was nodig

Dat Porsche de Cayenne ontwikkelde is eigenlijk gekomen doordat twee andere Duitse merken enorm succes hadden met een SUV. Bij Mercedes hadden ze dit met de ML klasse, terwijl BMW volgde met de X5. Voor Porsche werd het hierdoor duidelijk dat ze niet een extra sportwagen zouden maken om nieuwe klanten te bereiken. In plaats daarvan moest er juist een SUV komen waar je makkelijk tassen in kunt opbergen. Desondanks wilde de producent uit Duitsland niet zorgen voor een alternatief voor de ML klasse en de X5. Ze wilden juist een exemplaar uitbrengen die een stuk sportiever rijdt. Daar staat Porsche natuurlijk om bekend. Toch had Volkswagen ook zeker oren naar het idee om zo’n sportieve SUV te ontwikkelen. De beslissing werd daarom gemaakt om gezamenlijk op te trekken tijdens de ontwikkeling van de auto. Dit project ging verder onder de naam Colorado. 

Beter dan de 911

De Cayenne was af in 2002, net zoals een gloednieuwe fabriek in Leipzig. Hier zou de SUV van Porsche gebouwd worden. De auto werd geïntroduceerd op de autosalon van Parijs. Porsche kreeg het direct druk met ontzettend veel orders van mensen die ook een Cayenne wilden, waarbij je natuurlijk niet een goedkope autoverzekering af moet sluiten. Dit kun je juist beter doen bij oudere auto’s met een lage waarde. Doordat veel mensen een fors bedrag neer wilden leggen voor een nieuwe Cayenne kon Porsche eindelijk weer de zwarte cijfers opzoeken. De eerste generatie van het model leverde maar liefst 275 duizend bestellingen op. In 2008 meldde Porsche bovendien dat de Cayenne beter verkocht dan de 911. Destijds werden er 50 duizend exemplaren verkocht per jaar, waarna in 2009 de 250 duizendste Cayenne van de band rolde in de fabriek in Leipzig. Ruim tien jaar later is dat aantal dus verviervoudigd.