Afbeelding
Bij de les

Concentratieproblemen

· leestijd 1 minuut Bij de les

“Mevrouw, is het bijna klaar? Ik kan me maar tien minuten concentreren, daarna is het echt op.” Hij hangt voor me in beeld. Capuchon op, mobiel in z’n hand, liggend op een bank. We hebben online les. Een groepje van drie jongens. De andere twee beamen zijn vraag met een diepe zucht. 

Ze hebben een extra les ingepland gekregen omdat ze zoveel onvoldoendes staan. Extra service van school zeg maar; alleen zien zij dat niet zo.

“Nee, logisch”, kets ik terug, “als je er zo bij hangt, dan lukt het nooit om je aandacht bij de les te houden.”

Irritatie en boosheid. Na de corona heb ik weinig energie en doe m’n best om een fatsoenlijke les te draaien; krijg je mr. lapzwans voor je camera. 

Moet ik nu een verhaal ophangen over discipline en inzet? Of zal ik de ouders bellen? Dat zij erop toezien dat ze ontbijten, douchen en aan tafel gaan zitten voor de les, zonder telefoon. 

“Huh”, schampert mijn man, “moet ik op m’n werk eens flikken om er zo bij te hangen in een online meeting.”

Dat brengt me op een idee.

Twee dagen later heb ik de drie heren weer. Hangend, kauwend, schuin oog op hun snap-chat. 

Ikzelf hang nu ook op de bank. Netflix aan. En ik eet m’n bak muesli. 

“Hebben we geen les?”, vraagt de ene. “Jawel”, zeg ik met m’n mond vol. 

Ze kijken wat verbaasd. “Wanneer gaan we dan beginnen?” 

Ik kijk met een half oog naar m’n serie: “Oh, begin maar vast.”

Het is heel ongemakkelijk. Maar ik heb stiekem dikke lol. Na een paar minuten doet één van de jongens zijn schrift open en gaat wat schrijven. De andere volgt zijn voorbeeld. En de derde gaat op zijn telefoon. Af en toe zie ik ze vanuit m’n ooghoek naar mij kijken. Ook nummer drie voelt dat het vreemd is en gaat na tien minuten aan het werk.

Ik kan ‘t niet geloven. Ze dóen iets. 

Ik laat het 20 minuten zo duren. “Zo”, zeg ik dan. “Maak een foto van je gemaakte werk, app even, dan kijk ik ’t na.” Al hangend kijk ik op m’n telefoon naar hun appjes.

“Tot volgende week”, zeg ik liefjes tegen de verbaasde jongens en beëindig de les.

‘k Ben benieuwd wat ze ervan vonden. 

Ik denk dat ik vanaf nu ook een concentratieprobleem heb.