Philip Dijst
Philip Dijst Jelle Stellingwerf

Carwashcenter na verbouwing weer volop in bedrijf

· leestijd 2 minuten Zakelijk

ZEEWOLDE — Inmiddels tien jaar is ‘Carwashcenter Horsterparc’ actief in Zeewolde. Het bedrijf is gevestigd aan de Postkoets op, zoals de naam al aangeeft, het bedrijventerrein Horsterparc. Dat is weliswaar een stukje buiten de bebouwde kom, maar de formule blijkt het goed te doen. Een uitgebreide wasstraat, wasboxen, stofzuigerplaatsen, een clean- en poetsruimte, aan alles is gedacht. Zelf doen of laten doen, dat is aan de klant.

Philip Dijst, directeur-eigenaar van het carwashcenter, legt graag uit hoe het allemaal zo is gekomen. Hij woont met vrouw en kinderen inmiddels vijftien jaar in Zeewolde, waarvan de eerste vijf pendelend tussen Zeewolde en Amsterdam. “Ik werkte daar in ons familiebedrijf”, vertelt Philip, “in aannemerij en vastgoed. Dat doet het nog steeds goed, maar ik had het er op een gegeven moment niet meer zo naar m’n zin, nog afgezien van dat dagelijks heen en weer rijden. Al eerder had ik in buurgemeente Uithoorn een prachtig en goed lopend carwashbedrijf gezien. Ik zei toen al eens tegen mijn vrouw: misschien begin ik ooit wel een carwash!” Hij lacht bij de gedachte dat het uiteindelijk z’n echtgenote was die hem aan z’n woord hield. In 2009/2010 was het zover. “We hebben toen alle zakelijke voorbereidingen getroffen, we togen naar een wasstratenbeurs met werkelijk alles erop en eraan, besluiten genomen, spullen ingekocht, ingericht, en toen kon het los.”

Tien jaar lang in een natte ruim te een rij apparaten aan de praat houden, dat vergt veel van zowel de exploitant als die apparaten zelf. Eén en ander vraagt intensief onderhoud en is op een gegeven moment afgeschreven en aan vervanging toe. “Groot onderhoud en uitbreiding,“ grijnst Philip, “dat moest gebeuren, en dat hebben we uitgevoerd.” Hij somt op wat er recent allemaal is veranderd en toegevoegd. De wasboxen zijn vernieuwd en ruimer geworden, klantvriendelijk voor wie het allemaal zelf komt doen. Ook nieuw is, dat alles in de ‘doe-het-zelf-afdeling’ met PIN-transacties kan worden afgerekend. “Ja, kijk”, vult Philip aan, “die geldwisselaars heb ik nog wel laten staan. Contant betalen kan dus nog steeds, maar betalen met PIN, tja, dat neemt steeds verder toe, en is in coronatijd natuurlijk de veiligste optie. Contactloos!”

Echt trots is Philip op de deels nieuwe en verlengde wasstraat. “Ik wilde meer en betere opties kunnen bieden. Waardevolle extra’s, zoals grondige velgenreiniger, insectenverdelger, dat soort dingen. Verder heeft de straat een extra borstelstation gekregen waar de toegevoegde was- en beschermingsmiddelen nog beter kunnen worden uitgepoetst.” De wasstraat valt niet onder het doe-het-zelf-aanbod, en moet dus continu bemand worden. Daartoe heeft Philip zes medewerkers in dienst, van wie twee full-timers. “De rest werkt part-time, vooral de zaterdaghulpen. Altijd een drukke dag”, lacht hij, “maar da’s logisch!”

De coronacrisis heeft ook het carwashbedrijf van Philip Dijst niet onberoerd gelaten. “Vooral tijdens de eerste lockdown hebben we het stevig gemerkt. Veel thuiswerk, minder kilometers in de auto, minder vuil, dus minder klandizie. Dat kan je op je vingers natellen…” Op de vraag hoe het nu gaat begint de joviale Amsterdammer ietwat ondeugend te grinniken. “Dat wintertje was leuk, maar gaf behoorlijk wat pekel. Toen een flinke bak Saharazand, allemaal érg vervelend voor vrijwel elke autobezitter. Maar wel weer aardig voor ons. Kijk!” En hij wijst grijnzend op de rij auto’s voor de straat. “Ze weten ons heus wel te vinden!”