Groep 8 leerling Daniël is trots op zijn bijdrage aan de hut
Groep 8 leerling Daniël is trots op zijn bijdrage aan de hut Eigen foto

Een groen schoolplein maakt buiten spelen en leren nóg leuker

· leestijd 1 minuut Cultuur

ZEEWOLDE - Buiten spelen en leren heeft veel positieve effecten op kinderen. Niet alleen op het gebied van hun gezondheid, maar ook op hun ontwikkeling. Zowel onderzoek als de praktijk laten dit zien. Een reden voor de Omniumschool aan de Kortsteel in Zeewolde om samen met Landschapsbeheer Flevoland aan de slag te gaan met het speelplein van de school, vanuit het project ‘De groene leerling’. 

Door de leerlingen en hun ouders is er de afgelopen twee weken hard gewerkt buiten. Met als resultaat een prachtige wilgentenen hut op het speelveld waar al druk gebruik van wordt gemaakt. Daarnaast zijn er extra vlinderstruiken geplant. De bovenbouw was druk met appel- en perenbomen, die op het plein en vóór bij het hek voor veel lekkers gaan zorgen volgend jaar. Dat verwacht de school ook van de vele fruitstruiken die de middenbouw in de grond gezet heeft rond het speelveld. De onderbouw heeft wilde bloemen gezaaid. Verder zijn er insectenhotels in de maak. De onder- en middenbouw gaan de komende tijd via het ‘tuincentrum’ project verder op het buiten en groen thema.   

“Hier houdt het niet bij op. De gymlessen zijn nu buitenlessen geworden. Met bos en strand voor de deur is Zeewolde daar ideaal voor. De kinderen genieten hiervan. Het is daarbij al standaard dat een deel van de lessen, ook dictee en rekenen, buiten worden gegeven. Dat kan beter, nu het de speelplaats leuker geworden is”, vertelt Dorien Kok, directeur Omniumschool Zeewolde. “Het buiten spelen en leren ondersteunt de (motorische) ontwikkeling, maakt blij makende stofjes in de hersenen. Het zorgt ook voor betere ontspanning en concentratie. Mooie opbrengsten van bewegend leren, een vast thema in de school.”

Met het project ‘De groene leerling’ willen IVN Flevoland en Landschapsbeheer Flevoland basisschoolleerlingen tijdens hun ‘schoolloopbaan’ mee naar buiten nemen. Om te bewegen, om te spelen, om te leren, maar vooral om hen te betrekken bij het groen in hun omgeving. “De samenwerking tussen school en Landschapsbeheer Flevoland verliep goed. Er wordt gekeken naar verdere mogelijkheden daarvoor”, aldus de schooldirecteur, “en mocht je in oogsttijd langs de school fietsen, pluk dan vooral een appel of peer. De bomen staan bewust dicht bij het hek geplant.”

Zusjes Eva en Anne konden niet wachten om aan de slag te gaan