Muziek- en dansles doen het goed, āVerbeeldingā heeft het zwaar
· leestijd 2 minuten CultuurZEEWOLDE ā Dat culturele instellingen hard zijn getroffen door de coronamaatregelen is inmiddels genoegzaam bekend. Toch dient zich langzamerhand een duidelijk onderscheid aan tussen instellingen die het moeten hebben van publiek, van veel mensen bij elkaar en het liefst nog meer, en instellingen en culturele particulieren die gewoonlijk in kleine groepjes of zelfs individueel hun contactmomenten verzorgen. Zo laat āDe Verbeeldingā bij monde van publieksvoorlichter Petra Bom zorgelijke geluiden horen, terwijl de muziekschool en dansschool UDX laten weten ādat het eigenlijk best wel gaatā¦ā
Petra Bom: āMooie concerten met Paul de Munnik, Cor Bakker, de Ierse zangroep Systir, Jyoti Verhoeff en anderen zijn telkens geannuleerd. Ook het nieuwjaarsconcert met Wibi Soerjadi, dat, gecombineerd met de nieuwjaarstoespraak van onze burgemeester, gratis via livestream aangeboden zou worden, moest op het laatste moment vanwege de opnieuw aangescherpte maatregelen worden geannuleerd. Maar ondanks de lockdown zit het bestuur van āDe Verbeeldingā niet stil, kijkt vooral naar wat mogelijk is en bereidt zich voor op betere tijden.ā
Samantha de Vries, opgegroeid in Zeewolde en nu al weer 15 jaar trotse eigenaar van dansschool āUltimate Dance X-perienceā, kortweg UDX, vertelt van het grote verschil tussen de eerste en de tweede lockdown. āDe eerste keer was een soort van overval in onze branche. Voor iedereen, hoor! Eerst even dat gevoel van āwat nu?ā. Maar dan kickt de overlevingsmodus wel in, en ga je nadenken over wat dan wĆ©l kan. In ons geval: instructiefilmpjes via YouTube. Daās wennen, maar de leerlingen pakten het heel leuk op. Ik mag wel zeggen dat ik zoān 80% van het bestand heb kunnen behouden, met grote dank aan al die welwillende dansers en hun ouders. En nu groeit het zelfs weer!ā Enthousiast legt Samantha uit dat het onder de huidige maatregelen is toegestaan om met jonge mensen tĆ³t 27 jaar buiten aan de slag te gaan. āEn laat dat nou mān voornaamste doelgroep zijn!ā Al een tijdje is de school āverkastā van het onderkomen aan het Kerkplein naar de frisse buitenlucht van de skatebaan aan het Kluunpad. āDat bevalt prima, en tot het allemaal weer gewoon is zingen we het wel uit.ā
Dat schakelen aan het begin van de eerste lockdown komt ook Jozua Dieleman bekend voor. Hij is docent piano en keyboard aan de particuliere afdeling van Muziekschool Zeewolde, die instrumentale lessen aanbiedt onder de noemer āMuziekplazaā. āIk had nog nooit online lesgegevenā, bekent Jozua, āen nu moest dat allemaal hals over kop geregeld worden. Maar ik heb Ć©Ć©n lijn getrokken: dan maar alle leerlingen via de computer, want ādie wel, die nietā, of āsoms wel, soms nietā, dat verwart de zaak onnodig.ā Over het resultaat is hij uiteindelijk best tevreden. āKijk, de nadelen kennen we allemaal, en het grootste is natuurlijk die vervelende vertraging. In een gesprek merk je dat niet, maar probeer maar eens een duetje zingen of spelenā¦ā Muziekplaza is gewend jaarlijks een eindejaars-liveconcert te organiseren, en daarvoor moest een werkbaar alternatief gezocht worden tijdens de ālichte lockdownā van afgelopen december. āWe hebben met de leerlingen videoclipjes opgenomen, en dat verwerkt tot een volwaardig concert. Niet live dus, maar zo kon toch ons collectieve geluid over het voetlicht gebracht worden. De reacties waren erg positief.ā
De gesubsidieerde component van Muziekschool Zeewolde verzorgt zowel binnen- als buitenschoolse lessen Algemene Muzikale Vorming (AMV). De praktische organisatie ervan is in handen van coƶrdinator Anita Broekema. Ook haar verhaal bevestigt het opmerkelijke verschil tussen de eerste en de tweede lockdown, het schakelen naar wekelijkse filmpjes voor de leerlingen, de bewerkelijkheid daarvan, het enthousiasme van de docenten en hun vastbeslotenheid om er tĆ³ch iets van te maken, al die dingen dus. āVoor de buitenschoolse lijn hebben we die alternatieven meteen opgestart, maar dat was voor de binnenschoolse AMV helaas geen optie. Het lag in de eerste lockdown helemaal stil. Maar ook nu, in de tweede, leven de basisschoolleerlingen in hun eigen ābubbelā, blijven met hun eigen leerkracht in hun eigen lokaal, en dan zijn docenten die met hun AMV-lessen van school naar school āhoppenā niet wat je noemt āwelkomā. Logisch, toch?ā Daarom stemt het Broekema tot tevredenheid nu ze ook de basisscholen hebben kunnen overhalen om met filmpjes te gaan werken. āNu het ālifeā nog even niet mag hebben we gewoon gevraagd of het alternatief via het beeldscherm misschien een optie was. Eerst was er aarzeling, maar sinds een week of wat gaan er AMV-lesfilmpjes naar alle basisscholen.ā
Evalueren en terugkoppelen hoort bij onderwijs. In het algemeen zijn de reacties op alternatieven voor muziek- en dansles positief, maar een tendens naar moeheid ten aanzien van de situatie is wel merkbaar. Ouders zijn blij dat er tenminste iets gebeurt, maar het verlangen naar āweer gewoonā, de fysieke les, dat klinkt in alles door. āZe missen de Juf zo erg!ā, vat Broekema het samen.