Afbeelding
Zeewolde Actueel

Speerpunten nieuw Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan; Bereikbaarheid centrum en snelheid binnen bebouwde kom

· leestijd 1 minuut Gemeente

ZEEWOLDE – De gemeente heeft een nieuw Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) -Zeewolde nog beter op (de) weg- opgesteld. Deze vervangt het vorige GVVP van 2011. In het GVVP staat beschreven waar Zeewolde op het gebied van verkeer en vervoer naar toe wil in 2030. Speerpunten in het nieuwe plan zijn de bereikbaarheid van het centrum voor voetgangers en fietsers en de aanpak van de snelheid op 50km/uur wegen. “Vanwege de actualiteit zal het college aan de raad voorstellen om deze beide punten als eerste op te pakken”, licht wethouder Ewout Suithoff toe.

Bij de totstandkoming van het nieuwe plan is gebruik gemaakt van verschillende bronnen, zoals de provincie, lokale politiek, buurgemeenten en belangenorganisaties als Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. Maar ook veel inwoners, bedrijven en scholen hebben (via een enquête en ‘praat-mee-tool’ ) creatief meegedacht. Dat leverde ruim 2000 reacties op. “Daar zijn we heel blij mee”’, aldus de wethouder. “Wij zullen de inwoners blijvend betrekken bij de uitvoering van het VGGP”, benadrukt hij. “Het VGGP is een dynamisch document. We zullen blijven inspelen op de actualiteiten en ontwikkelingen.”

Het GVVP, opgebouwd aan de hand van vier thema’s (bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid) is dit keer specifiek geschreven voor Zeewolde. De zgn. drie verkeerskundige ‘e’s’ vormen de basismaatregelen voor het behalen van de uiteindelijke doelstellingen; Engineering (goed inrichten van de omgeving zodat de inrichting leidt tot het gewenste verkeersgedrag); Education (met borden, spandoeken, communicatie en voorlichting aangeven wat het gewenste gedrag is) en Enforcement (door handhaving ‘afdwingen’ van gewenst gedrag).

Opvallende punten
Aandachtspunten die uit de enquête en ‘praat mee tool’ naar voren kwamen zijn het gemis aan verkeersveilige oversteken rondom het centrum en bij de GAMMA, de hoge snelheid op 50 km/uur wegen (zoals de Sportlaan en Gelderseweg) en het gebrek aan logica van autoroutes in de woonkernen.

Het provinciaal verkeersonderzoek leverde ook een aantal opvallende punten op. Zoals de relatief vele eenzijdige motorongelukken in Zeewolde, gevaarlijke wegen in het buitengebied voor onder meer fietsers, en ook hier kwam de ontsluiting van het centrum voor voetgangers en fietsers naar voren als aandachtspunt.

Grootste ontwikkelingen de komende jaren liggen vooral in de mobiliteit. Zo vraagt de toename aan elektrische fietsen en auto’s om meer (openbare) laadpalen. Mogelijk telt Zeewolde in 2030 250 laadpalen, waaronder een snellader aan de Gouwzee. Het delen van een (elektrische) auto en het ludieke idee voor een liftpaal voor reizigers richting Harderwijk (suggesties vanuit de inwoners) zijn opties voor een betere duurzame mobiliteit. Ook het plan van een watertaxi om de bereikbaarheid te verbeteren komt dichterbij . “Daar komen we voor de zomer op terug”, aldus Suithoff.

Resultaat GVVP 2011
Ondanks dat het vorige GVVP vrij algemeen was heeft het voor Zeewolde toch vruchten afgeworpen. Zoals de verdubbeling van de Gooiseweg (oplevering na de zomer) en is het aantal verkeersslachtoffers afgenomen door oversteekplaatsen veiliger te maken (bijvoorbeeld door ze te verleggen en/of voorrangsregels om te draaien) en in te zetten op verkeerseducatie op basisscholen.

Het nieuwe GVVP zal binnenkort ter goedkeuring aan de raad worden voorgelegd.

Impressie kantoor front
Scouting Nederland verhuist naar nieuw hoofdkantoor op Scoutinglandgoed Zeewolde Ingezonden 20 uur geleden
Afbeelding
Eerste plaats voor Tessa Schoots Rotterdam Taekon-do Cup Sport Instagram 14 apr, 23:45
V.l.n.r. Snel, Valero, Kraak, De Vries, De Prenter, Oostwouder, Van 't Loo, Blaauw, Bekkema, Van Meerveld, Razoux Schultz, Van Meerveld
De Snipers U22 veroveren kampioenstitel in 2e divisie na thriller met verlenging Nieuws Ingezonden Instagram 14 apr, 22:39