Afbeelding
Pixabay

Ontwikkelingen binnen transportsector als gevolg van Covid-19

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

De transsportsector is sinds de uitbraak van covid-19 onder hoge druk komen te staan. De sector gaat gebukt door de strenge maatregelen en de veranderingen binnen Europa. In 2020 daalde de omzet van de transportsector zelfs met ruim 11.6 procent. Dit was een daling die nog nooit eerder is gezien. Zelfs niet tijdens de forse economische crisis in 2009. 

Het is opvallend dat er flinke verschillen te zien zijn in de transportsector. Vooral de omzet van de luchtvaartindustrie is logischerwijs enorm gedaald. Ook transportbedrijven die industrieel rijden zijn minder gaan verdienen. Mede door het feit dat zij minder gemakkelijk over de grens kwamen. Meer dan ooit zochten medewerkers binnen de transport- en logistieke sector naar mogelijke oplossingen bij bedrijven als Nooteboom Trading. Toch zijn er ook bedrijven binnen de transsportsector die juist beter draaien dan ooit. Juist door covid-19. 

Post- en koeriersbedrijven populairder dan ooit 

De omzet van een aantal bedrijven binnen de transportsector is sinds corona juist enorm toegenomen. De sterkste verandering is te zien bij post- en koeriersbedrijven. Zij draaiden meer omzet dan ooit in de afgelopen twee jaar, mede door de coronamaatregelen. Zo werd eind december 2020 een strenge lockdown doorgevoerd. Net voor kerst. Deze lockdown kwam zo plotseling dat vrijwel niemand nog alle kerstinkopen had gedaan. Deze werden veel online gedaan, waardoor koeriersdiensten omkwamen in het werk. 

Ook op dit moment is dat weer zichtbaar. Ook eind 2021 gingen we namelijk weer in een strenge lockdown. Vlak voor kerst. De geschiedenis herhaalt zich. Goed voor post- en koeriersdiensten. 

Brexit en de tekorten in Groot-Brittannië 

Sinds Brexit een feit is geworden, zijn er ook heel veel regels met betrekking tot transport via dit land bijgekomen. Aan het einde van dit jaar ontstonden er problemen doordat er in Groot-Brittannië veel te weinig vrachtwagenchauffeurs waren. Er was niet alleen een tekort aan chauffeurs, maar ook aan materialen. Je zou zeggen dat dit probleem voor Groot-Brittannië is, maar dit zal de hele sector aangaan als het niet tijdig wordt opgelost. De hele sector merkt hierdoor dat er enorme vertragingen ontstaan. Daarnaast worden de vervoersprijzen met de dag hoger. Hoe langer het probleem duurt, hoe lastiger het wordt om hier nog uit te komen. De vertragingen worden simpelweg niet meer tijdig weggewerkt. 

Oplossingen voor het post-coronatijdperk 

Op dit moment kunnen we alleen nog maar dromen van een wereld waar corona geen gigantische impact meer op heeft. Hoewel hier op dit moment dan ook zeker nog geen sprake van is, is het volgens experts wel al belangrijk om vooruit te kijken en wellicht al een koerswijziging in te zetten. Want hoe gaat de transsportsector er in het post-coronatijdperk voor zorgen dat er oplossingen komen wanneer er weer zoiets desastreus plaatsvindt? Welke strategieën kunnen de oplossingen bieden wanneer het weer mis dreigt te gaan. De impact van de coronacrisis zal natuurlijk per onderneming binnen de transport- en logistieksector verschillen, maar het is wel zaak dat bedrijven alvast vooruit gaan kijken en een strategie bepalen. 

Afbeelding
Aan de slag met een idee om uw buurt op het platteland te verbeteren? Kom naar het Leefbaarheidscafé! Ingezonden 27 mrt, 12:40
Afbeelding
Ondernemers en Oosterwold centraal bij openbare fractievergadering CDA Zeewolde Politiek 27 mrt, 11:18
Afbeelding
Rotarycheques voor hospice, Toon Hermanshuis en IDPZ Zorg en Welzijn Instagram 27 mrt, 09:09