Afbeelding
Foto: Tessa Renes

BrugMedia bestaat dertig jaar: ‘We doen dit met z’n allen’

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

Zeven huis-aan-huiskranten, een marketing- en communicatiebureau en ontwerpstudio: Uitgeverij BrugMedia is in dertig jaar uitgegroeid tot een regionaal communicatiebedrijf. “Wij zijn een van de grotere van de kleinere uitgeverijen in het land”, zegt Johan van der Kolk. Met Bauke Hoekstra vormt hij de directie. Vanwege het 30-jarig bestaan blikken ze terug, én kijken vooruit.

Bauke groeide op met huis-aan-huiskranten en betaalde nieuwsbladen. “Ik ben geboren en getogen in Balk. Mijn overgrootvader begon daar de Balkster Courant, de drukkerij stond achter het huis. Met de kerstdagen stuurde ik geen kerstkaart naar mijn klasgenoten in Sneek maar een Balkster Courant. Omdat ik trots was op dat product.”

Bauke studeerde econometrie, de wiskundige benadering van economie, en werd uiteindelijk directeur van het familiebedrijf. “BrugMedia liet weekblad De Brug vanaf het begin in 1992 drukken bij Drukkerij Hoekstra. Dat leidde er toe dat Hoekstra een belang heeft genomen in BrugMedia. Met het afscheid van oprichter Henri Bouwmeester is dat vergroot naar 100 procent. Dat was in 2009. Ik was voor 50 procent aandeelhouder en de drukkerij was voor 50 procent aandeelhouder.”

Johan van der Kolk werkt sinds 1995 bij BrugMedia. “Ik heb de middelbare detailhandel school gedaan, maar ontdekte door stages dat de hele dag in een winkel staan niet iets voor mij was. Ik heb daarna het eerste jaar heao gedaan, moest in militaire dienst en ben daarna niet teruggegaan naar de heao, maar heb ik een jaar in het buitenland gereisd en gewerkt.”

Terug in Nederland kwam hij via het arbeidsbureau terecht bij weekblad De Brug. “Ik stapte in een wereld die ik niet kende en heel erg leuk vond.” Johan begon in 1995 als media-adviseur, werd verkoopleider, daarna directeur. “Bauke ging toen minder werken, maar we hebben het sindsdien altijd samen gedaan. In 2014 nam ik de aandelen van de drukkerij over en waren Bauke en ik aandeelhouder.”

Mooi portfolio

BrugMedia begon in 1992 met Weekblad de Brug voor Kampen. Het portfolio groeide in de loop van de jaren met de Swollenaer (Zwolle), de Stadskoerier (Hasselt, Genemuiden en Zwartsluis), De Schaapskooi in (Heerde en Epe), Zeewolde Actueel, DeDrontenaar.nl en De Kop (Gemeente Steenwijkerland).

Ook worden er verschillende periodieken uitgegeven zoals toeristische magazines en maakt BrugMedia wekelijks meer dan tien kranten voor andere uitgevers.

Johan: “Inmiddels hebben we een mooi portfolio van zeven kranten. De Stadskoerier is een wisselkrant: er is een abonneekrant en een huis-aan-huiskrant. En we hebben nog Ondernemen in Kampen. BrugMedia is in Nederland een van de grotere van de kleinere uitgeverijen, misschien wel de grootste. Maar we zijn niet de kleinste van de groten. We zijn gewoon BrugMedia.”

Technisch veranderde er veel in dertig jaar, maar in de basis is er niet heel veel veranderd. Bauke: “Het is van alle tijden dat mensen geïnteresseerd zijn in wat er in zijn of haar omgeving gebeurt.” Johan: “Vroeger had je alleen de papieren krant maar nu pak je de nieuwsdrager die bij je past. Je kunt berichten lezen op de websites of op Facebook. Of via de e-paper.”

Mét klanten werken

Niet alleen het aantal krantentitels nam toe. BrugMedia groeide in de loop van de jaren uit tot een uitgeverij met een marketing- en communicatiebureau en ontwerpstudio. Johan: “Dat ging heel natuurlijk, omdat we als bedrijf veel service verlenen. Als een klant vroeg om een folder of een huisstijl, dan maakten we dat. Ik wil niet vóór klanten werken maar mét klanten. We willen klanten ontzorgen en verder helpen. Nu verzorgen wij voor steeds meer bedrijven de complete marketing en communicatie, van het schrijven van de nieuwsbrieven, het dagelijks bijhouden van de socialmediakanalen tot het bouwen van de website.”

Bauke: “De laatste tien jaar hebben we onze dienstverlening echt geprofessionaliseerd, dat is op een hoger niveau gekomen. De communicatie verzorgen voor een bedrijf is iets anders dan het maken van een krant. Je zit meer naast het bedrijf, je bent er meer onderdeel van, je komt beter binnen.”

Aandelen

In dit lustrumjaar volgt een belangrijke verandering: Johan neemt per 31 december de aandelen van Hoekstra over en wordt als enige eigenaar van BrugMedia. Bauke: “De overgangsperiode loopt al een tijdje. Johan is hier elke dag en ik ben hier nog maar een paar dagen in de week. We doen het samen, maar het zwaartepunt ligt bij Johan. Dat is de laatste jaren zo gegroeid in een heel natuurlijk proces.”

Johan: “Toen we dit samen gingen doen hebben we het al besproken, dat als Bauke met pensioen gaat, ik zelfstandig verder wil. In Nederland worden veel zelfstandige uitgeverijen overgenomen, maar ik wil zelfstandig verder. Ik heb veel geleerd van Bauke en ik ga er vanuit dat hij nog heel vaak komt binnenwandelen en goede adviezen geeft.”

Maar de directie wil niet te lang stilstaan bij zichzelf. “We doen het hier met een heel team van dertig medewerkers, plus een heel leger aan freelancers en vergeet ook niet een heel leger aan bezorgers. Wat we doen, kunnen we niet zonder elkaar doen.”

Dit is de eerste aflevering in een serie van vier waarin BrugMedia zich voorstelt.

!