Afbeelding
Foto: Aangeleverd

De gezondheid van je werknemers in beeld; de drie opties

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Het blijft natuurlijk altijd glad ijs om het over de gezondheid van je werknemers te hebben, zeker hier actief naar informeren is niet altijd een goed idee. Het is een onderwerp wat door velen (terecht) als privé wordt beschouwd. Toch zijn er mogelijkheden om een vitaal en gezond leven te stimuleren en in kaart te brengen. Welke dat zijn? Hierbij de drie op een rijtje.

1. Een breed onderzoek

Je hoeft natuurlijk niet per se in te zoomen op het individu om een beeld te krijgen van de stand van de gezondheid van jouw werknemers. Hier zijn ook andere manieren voor zoals het (vrijwillig) laten uitvoeren van een zogenaamd PAGO. Dit staat voor Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek. Dit onderzoek geeft je een inzicht in de gezondheidsrisico’s van je medewerkers over de gehele organisatie. Handige informatie waar je als werkgever interventies op kunt plegen. Het gaat namelijk specifiek om risico’s die arbeidsgerelateerd zijn. Dit in tegenstelling tot een PMO onderzoek. 

2. Op de persoon

Naast het PAGO is er ook de mogelijkheid tot een zogenaamd PMO. Dit wordt in overeenstemming met de werknemer uitgevoerd en richt zich op de individuele gezondheid van de werknemer. De informatie die hieruit voort komt wordt soms wel maar soms ook niet gedeeld met de werkgever. Hier is de werknemer ook leidend in, deze beslist uiteindelijk. Het is vooral een stimulans om aan een gezond en fit leven te werken. Hoe jij een goed PMO en/of PAGO laat uitvoeren? Kijk snel eens op HR Navigator en je zult zien dat het voordelig én efficiënt te regelen is, zonder dat je ergens aan vast zit.

3. Vitaliteit bevorderen

Naast het laten uitvoeren van onderzoeken kun je ook investeren in meer generieke opties zoals het (gratis of voordelig) aanbieden van sportabonnementen of het aanbieden van bijvoorbeeld sta-bureaus. Allemaal innovaties en verbeteringen die ervoor zorgen dat werknemers stapje voor stapje iets fitter worden. Je zult als werkgever niet altijd direct resultaat merken, maar op de langere termijn gaat het indirect zeker verschil maken!

Kortom, laat de gezondheid van je werkgevers niet (alleen) over aan henzelf maar bied ze de gelegenheid om hier gemakkelijk en voordelig stappen in te maken. Wanneer jij hierin investeert gaat niet alleen hun vitaliteit en productiviteit omhoog, ook zorgt het ervoor dat zij jou als werkgever prettiger ervaren. En dat is ook wat waard! Het mes snijdt dus aan twee kanten.