Afbeelding

Ludieke onderwijsstaking op basisschool ’t Wold

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZEEWOLDE – De vakbonden van het primair – en voortgezet onderwijs hebben donderdag 30 en vrijdag 31 januari uitgeroepen tot landelijke stakingsdagen. Met deze staking wil men aandacht vragen voor de lage salarissen, de werkdruk en het tekort aan onderwijspersoneel. Omdat de meeste medewerkers van basisschool ’t Wold zich vooral kunnen vinden in het laatste aandachtsgebied, heeft men er afgesproken over te gaan tot twee ludieke acties.

Gastlessen

Op donderdag 30 januari kan iedereen die het onderwijs een warm hart toe draagt, gastlessen komen geven op ‘t Wold. Dit kan voor vrijwel iedere beroepsgroep, zo doet de school aan de Flevoweg ook meteen aan beroepenvoorlichting. Waarbij vooral ook díe mensen worden uitgenodigd die misschien wel een baan in het onderwijs willen of een carrièreswitch richting onderwijs overwegen. Hoe is het om informatie over te dragen aan (jonge) kinderen, hoe is het om op een school te werken, wat doet het met mij als al die kinderen figuurlijk aan mijn lippen hangen? Aanmelden voor deze dag is mogelijk via info@hetwold.nl. De volgende gegevens zijn daarbij van belang: naam, adres en telefoonnummer, maar ook wat het onderwerp van de gastles is, hoelang deze (ongeveer) duurt en voor welke leeftijdsgroep geschikt. De school kijkt dan vervolgens hoeveel 'matches' er kunnen worden gemaakt. Het is eveneens mogelijk iets aan een groep voor te komen lezen. De stakingsdagen vallen namelijk gelijk met de Nationale Voorleesdagen. Aanmelden voor het voorlezen kan eveneens via genoemd mailadres. Donderdag 30 januari wordt er dus niet gestaakt op ’t Wold en gaan de kinderen de reguliere tijden naar school.

Zorg

Op vrijdag 31 januari is de school wél voor de kinderen gesloten. In de ochtend gaan de leerkrachten meewerken in de zorg. Mensen in de zorg willen vaak niet staken, omdat ze de cliënten niet in de steek kunnen/willen laten. De leerkrachten van ’t Wold zien voor een groot deel dezelfde zorgen in de zorg als in het onderwijs, namelijk werkdruk en tekort aan geschoold personeel. Zij willen deze dag hun medeleven met de werknemers in de zorg betuigen. De onderwijzers en onderwijzeressen bieden zorglocaties en de thuiszorg in Zeewolde aan die ochtend te komen helpen. Dit kunnen activiteiten zijn waar anders geen tijd voor is, bijvoorbeeld een wandeling met een cliënt, een gezamenlijk spelletje, het meenemen naar de markt of waar verder mogelijk vraag naar is en binnen de mogelijkheden van de leerkrachten past. ’t Wold neemt de komende dagen met diverse locaties contact op om te bezien wat er allemaal mogelijk is om de zorg te ‘ontlasten’. Het schoolteam wil zodoende de medewerkers in de zorg een hart onder de riem steken.

’t Wold wil niet staken om te staken, maar met de ludieke acties een signaal afgeven dat nieuwe collega’s in het onderwijs hard nodig zijn. “Het beroep van leerkracht is echt mooi, maar er zijn veel te weinig (nieuwe) leerkrachten op de arbeidsmarkt. Als er niets gebeurt, komen die er ook niet. Dan wordt het onderwijs in de toekomst meer een soort opvang en kunnen we de kinderen van nieuwe generaties niet goed meer tot ontwikkeling laten komen en opleiden voor hun toekomst.”