Bij de les

Bij de les
Belevenissen op het voortgezet onderwijs!

Hoe heet je??

Tuesday 17 April 2018

Dit jaar is het me niet gelukt. Die namen. Ongeveer 215 zijn het er. 215 leerlingen in één week die voor mijn neus zitten. Ik streef ernaar om binnen 3 weken al die namen te kennen. Handige plattegrondjes met kleurenfoto’s helpen enorm. Maar dit jaar kende ik de namen in oktober nog steeds niet helemaal.
Veel Sanne, Emma en Tess. Veel Daan, Finn en Noah.
Maar dan ben je er niet. Het is meer die moeilijk-te-onthouden-naam.
Komt er een klein schattig brugklassertje.. blijkt hij Ramses te heten.
Of hij heet “Storm”. En zijn achternaam is dan Schaap. Storm Schaap. Zul je zien dat hij jaren op logopedie zat omdat hij de R niet kon zeggen. Arm schaap.
En hoe vervelend is het dat je als kind je naam 3 keer moet herhalen omdat de docent je naam niet meteen goed heeft.
Zoals bij de jongen met de naam Ortega. Of Phyllon of Ronin.
Op die laatste naam heb ik gegoogeld op betekenis. “Ronin” betekent “werkloze”. Ik denk niet dat zijn ouders dat wisten.
Meisjes met moeilijke namen komen voorbij: Eowijn, Ranomi of Fie.
En in 1 klas zitten Sterre, Maan en Zonna. Venus en Phoebe zouden als planeten niet misstaan.
Volgend jaar zitten vast Roos, Madelief, Iris en Margriet samen in 1 klas. Jasmijn en Rozemarijn maken het boeket compleet. “Madelief” betekent trouwens “maagdelijk”; maar de eerste leerling die ik zwanger op school tegenkwam heette Madelief.
Soms kan ik best begrijpen dat je als ouders in een gekke bui lollige namen verzint. Maar dat je zo’n weerloos wezentje daadwerkelijk opzadelt met zo’n naam als “Hunk”, “Knar”, “Den-Den”, “Queendjelley” of “Qut”, dat begrijp ik niet.
Hoewel ik die laatste naam nooit meer vergeten ben.
Dat dan weer wel...

 

 

Hoe heet je??    Hoe heet je??    Hoe heet je??