V.l.n.r.: klantmanager Nel van der Plas
V.l.n.r.: klantmanager Nel van der Plas Jelle Stellingwerf

Zeewolde ‘op kop’ met taalonderwijs statushouders

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZEEWOLDE — Het inburgeringsbeleid gaat op de schop. Per 1 januari 2021 worden gemeenten verantwoordelijk en moet het nieuwe inburgeringsbeleid in praktijk worden gebracht. Dat is nodig, want statushouders ondervinden problemen op de route naar het verplichte inburgeringsexamen. “Maar”, aldus wethouder Egge Jan de Jonge tijdens een persmoment, “de discussie daarover hebben we niet willen afwachten. We zijn het ánders gaan doen.”

Maandagochtend 20 januari gaven direct betrokkenen vanuit de gemeente Zeewolde en Meerinzicht (het samenwerkingsverband Ermelo-Harderwijk-Zeewolde) tekst en uitleg bij dit onderwerp. De wethouder ging nog even verder op de ‘oude’ situatie, en benadrukte daarbij dat inburgering als het ware synoniem is met taalonderwijs. “De taal spreken is cruciaal voor écht inburgeren, en op dat punt schieten we tekort.” Nieuwkomers zijn hierin nu nog zelf verantwoordelijk, en het blijkt dat ze meer dan eens het slachtoffer worden van malafide onderwijsaanbieders die het vooral voorzien hebben op het beschikbare budget. Resultaat: aan het eind van de rit onvoldoende taalbeheersing, en veel geld kwijt. Een andere aanpak die vooruitloopt op de nieuwe wet moet daarin verandering brengen.

Marga Klein Swormink, programmamanager bij Meerinzicht, zette de nieuwe werkwijze uiteen en legde uit hoe is ingezet op een voltijdse invulling van het lesprogramma. De tweedaagse leerroute heeft plaatsgemaakt voor een vierdaagse, en dat levert een ander programma op, een andere manier van taalles, een andere groepsdynamiek, etc. “Taalonderwijs in deze vorm moet ‘op maat’ worden ingericht”, gaat Marga verder, “en daarom hebben we vijf verschillende invullingen van die voltijdse route voorgesteld en voorontwikkeld, met als kernvraag: ‘wat past bij jou?’ De verschillende taalonderwijsaanbieders moesten zich daarop instellen en aanpassen, maar gelukkig heeft die ‘filtering’ goed uitgepakt: de goedwillende en ter zake kundige aanbieders zijn overgebleven.” Zoals in onderwijsland gebruikelijk zijn de vijf varianten van die voltijdse invulling weer in modules opgedeeld, en de laatste module is duaal ingericht: het gaat daar om taal én werk. Kernwoorden zijn dan ‘werknemersvaardigheden’ en ‘vaktaal’, want het is de bedoeling dat ‘duurzaam werk’ het eindresultaat van de route is.

Klantmanager Nel van der Plas vertelde kort hoe de contacten en gesprekken met haar klanten verlopen, en kon daarbij af en toe het woord laten aan de uit Iran afkomstige Samaneh Sarkhabi, statushouder, woonachtig in Zeewolde en deelnemer aan de voltijdse variant. In verrassend goed Nederlands vertelde zij over haar ervaringen met deze nieuwe vorm van taalonderwijs richting haar inburgeringsexamen, komende zomer. Het is allemaal mogelijk dankzij Meerinzicht, dat voor dit project wetenschappelijke steun en de benodigde subsidie wist binnen te slepen. “We liggen met deze pilot landelijk onder het vergrootglas”, besloot Egge Jan de Jonge. “We zijn zelfs de enige gemeente die voor statushouders over Europese subsidie mag beschikken. We lopen voorop!” De hoop is dat goed voorbeeld goed zal doen volgen.