Afbeelding

Compensatie voor trouwe bibliotheekleden

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZEEWOLDE - Alle vestigingen van FlevoMeer Bibliotheek waren van 16 maart tot 18 mei waren gesloten door het Coronavirus. In die tijd zijn er veel diensten ontwikkeld en aangeboden. Bijvoorbeeld de Online Bibliotheek, met 29.000 e-books en 3.700 luisterboeken en de AfhaalBieb, waarbij leden een verrassingstas vol boeken afhaalden bij hun vestiging. Leden konden echter geen gebruik maken van alle diensten die de bibliotheek biedt. Hiervoor biedt FlevoMeer Bibliotheek passende compensatiemaatregelen.

Sinds maandag 18 mei is de FlevoMeer Bibliotheek open voor een kort bezoek. Leden kunnen boeken inleveren en nieuwe boeken lenen. Het reserveren van boeken en inschrijven voor een lidmaatschap is ook weer mogelijk. Over de reeds geleende materialen rekent FlevoMeer Bibliotheek geen boete. Deze kunnen tot 1 juli ingeleverd worden. Daarnaast houden leden gratis toegang tot de Online Bibliotheek, de digitale bronnen, online taaloefeningen en cursussen op het gebied van digitale vaardigheden.

Compensatie

Voor de periode dat leden geen gebruik konden maken van de bibliotheek zoals zij gewend waren, biedt FlevoMeer Bibliotheek een financiële compensatie. Om hiervan gebruik te maken, kunnen betalende leden tot woensdag 1 juli het formulier invullen op de website van de bibliotheek.

FlevoMeer Bibliotheek vraagt leden om alleen gebruik te maken van deze maatregel als hun financiële situatie hierom vraagt. De bibliotheek geeft aan de steun van haar leden ook goed te kunnen gebruiken. “Met deze steun is het mogelijk om een plek te blijven voor iedereen, voor ontmoeting en toegang tot kennis, informatie en cultuur. Voor de bibliotheek gaan alle kosten voor huisvesting, personeel, collectie en automatisering immers gewoon door”, vertelt directeur Jan Gommer. “Door geen gebruik te maken van de compensatie wordt dit bedrag omgezet in een vrijwillige donatie voor de bibliotheek. Dankzij die vrijwillige donatie kan de bibliotheek haar dienstverlening door laten gaan zoals leden en bezoekers dat gewend zijn.”