Afbeelding
SteijgerComm

Kabinet houdt vast aan opening Lelystad Airport

· leestijd 1 minuut Algemeen

LELYSTAD – Het kabinet houdt onverkort vast aan de opening van Lelystad Airport in november 2021 om vakantievluchten over te nemen van Schiphol. Ondanks dat het vanwege de coronacrisis onwaarschijnlijk is dat er dan al behoefte is om te gaan vliegen. Dat staat in de concept-Luchtvaartnota die vrijdag 15 mei door het kabinet werd gepresenteerd. In deze nota wordt de toekomst van het vliegverkeer tot 2050 geschetst. Minister Cora van Nieuwenhuizen denkt dat mensen toch weer met het vliegtuig op vakantie willen. “Voorgaande crises hebben geleerd dat de luchtvaart altijd weer opkrabbelt”, zegt de minister.

In de luchtvaartnota wordt nog steeds gerekend op groei. De komende dertig jaar kan de luchtvaart in Nederland volgens het kabinet gemiddeld 1,5 procent per jaar toenemen. Schiphol wordt daarbij, zoals vorig jaar al is besloten, beperkt tot maximaal 540.000 vluchten, Lelystad Airport tot 45.000. Eerder liet Van Nieuwenhuizen weten dat die groei wel afhankelijk is van verdere verduurzaming en beperking van de geluidsoverlast rond luchthavens. Ook benadrukt ze dat groei voorlopig niet aan de orde is, nu luchthavens door de coronacrisis vrijwel uitgestorven zijn en het kabinet miljarden moet uittrekken om KLM te redden. Voor kortere afstanden moet het aantrekkelijker worden gemaakt om met de trein of bus te reizen.

De bevestiging dat Lelystad Airport vakantievluchten van Schiphol zal overnemen stemt de Stichting Lelystad Airport Moet Door tot tevredenheid. Zij zien de ruimte die er is voor groei, mits het aantal ernstig gehinderden aantoonbaar afneemt, een goede reden om het poldervliegveld snel te openen. “Immers, per vliegtuig zijn er bij Lelystad Airport maar liefst een factor 10 minder gehinderden in vergelijking met Schiphol en omgeving.” Volgens de stichting biedt Lelystad Airport, zeker nu in coronatijd, de ruimte die juist heel hard nodig is. “De luchthaven is flexibel ontworpen en kan vóór opening optimaal ingericht worden voor de anderhalve meter economie.” Deze ontwerp-luchtvaartnota wordt door Stichting Lelystad Airport Moet Door als flinke steun in de rug beschouwt. “We rekenen op een zo spoedig mogelijke openstelling van Lelystad Airport.”