Afbeelding
Eigen foto

Dauwtrappen door de Putterpolder en Oldenaller

· leestijd 1 minuut Cultuur

REGIO - ’s Ochtends vroeg op pad om dauw te trappen. Deze keer per fiets. “Echt een experience”, meldt Arkemheen-Eemland Natuurlijk! 

Fietsend door de polder en het bos gaan deelnemers donderdag 26 mei - Hemelvaartdag- op zoek naar vroege vogels. Ineke vertelt over de omgeving en de flora en fauna. Een natuurbeleving pur sang. 

Start om 6.00 uur bij Postillion Amersfoort Veluwse meer /Nulde, Strandboulevard 3 in Putten. Duur: 2,5 uur (20 km) met onderweg koffie/thee en iets lekkers. Eigen fiets meenemen of te huur bij hotel. Kosten minimaal 5 euro, meer mag. Mogelijkheid voor ontbijtbuffet in hotel. De activiteit gaat door bij minimaal 6 deelnemers. Maximum is 15 deelnemers. Van tevoren aanmelden via 06-23196934 of ellyvangeest@solcon.nl

Op Hemelvaartsdag vindt het dauwtrappen plaats. Dauwtrappen is een eeuwenoude traditie. Mensen staan voor dag en dauw op om te wandelen in de natuur. Dauwtrappen heeft verder niets met de christelijke Hemelvaartsdag te maken, hoewel in Overijssel dauwtrappen ook bekend stond als ‘hemelvaren’.

Vroeger stonden mensen om drie uur ’s nachts op om op het natte gras te dansen en te zingen. Het vocht op het gras, dauw, zou een genezende of helende kracht hebben. Later is een kerkelijke element toegevoegd. Na het dauwtrappen ging men naar de mis. Zo trokken twee eeuwen geleden inwoners van Amsterdam in de vroege uurtjes de stad uit voor dans en zang en was men rond negenen weer terug om op tijd in de kerk te zijn.

In Brabant was het gebruikelijk naar de kerk van een ander dorp te wandelen. Het plaatselijke fanfarekorps begeleidden de kerkgangers. Na de kerkviering was het een groot volksfeest. Nog steeds is het in sommige Brabantse dorpen de gewoonte dat de harmonie ’s ochtends door het dorp gaat.

Een ander kerkelijk tintje dat is toegevoegd is dat van de oorspronkelijke dauwtrap-ochtend een hemelvaartprocessie werd gemaakt of een processie later op de dag werd verbonden aan de vroege wandeling naar de kerk. De legitimatie hiervan is de vergelijking met de tocht van Jezus naar de Olijfberg.