Oversteekplaats Zuiderzeeweg
Oversteekplaats Zuiderzeeweg Zeewolde Actueel

Verkeerssituatie rondom het centrum moet eenduidiger

· leestijd 1 minuut Gemeente

ZEEWOLDE – Het winkelcentrum van Zeewolde is omsloten door vijf wegen, t.w. de Gelderseweg, Horsterweg, Zuiderzeeweg, Flevoweg en Stevinweg, en vormt daarmee een zgn. ‘carré’. Vanwege de vele vragen, meldingen en klachten die de gemeente de afgelopen tijd ontving over het verkeersgedrag op en de oversteekbaarheid van het carré, werd duidelijk dat aanpassingen noodzakelijk zijn. 

Middels een quickscan is onderzocht welke maatregelen bij zouden dragen aan de in het Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan (GVVP) gestelde doelen op het vlak van bereikbaarheid, veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Ook inwoners werden in het proces meegenomen. Een van de belangrijkste conclusies is dat de algehele verkeerssituatie rondom het centrumcarré eenduidiger moet worden.

Zo mag er nu op bovengenoemde wegen diverse snelheden (15, 30 en 50 km/u) gereden worden, gelden er verschillende voorrangsregels, heeft de ene weg een vrijliggend fietspad en rijden fietsers ergens anders weer op de weg en kent de ene weg een heel breed oversteekpunt, waar die op de andere wegen ontbreekt. “Deze verschillende inrichtingen brengen verschillende gedragingen en een bepaald veiligheidsgevoel met zich mee”, licht Gert-Jan van Scherrenburg, beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer, toe. “Door meer eenduidigheid aan te brengen hopen we dat dit gedragingen oplevert die wenselijk zijn.”

Om die uniformiteit te creëren wordt het centrumcarré in zijn geheel een 30km/uur-gebied. “Het moet aanvoelen alsof je door je eigen woonwijk rijdt”, aldus Van Scherrenburg. Kruisingen worden gelijkwaardig met bijbehorende snelheidsremmers en asfaltbestrating. Op de Gelderseweg bij het Ravelijn verdwijnen de bloembakken en wordt de laad-/losplaats als ook de bushalte verlegd en maakt steen plaats voor meer groen. Ook de parkeerinham voor de bus op de Horsterweg verdwijnt (bus stopt dus op de weg) en komen op die weg meerdere veilige oversteekpunten. Het idee is door ook de wegbreedtes smal te houden en drukke oversteken te accentueren met voetgangersoversteekplaatsen (zebra’s) het gewenste gedrag helderder wordt en daarmee voorspelbaarder voor alle weggebruikers.

Diverse VvE’s, aanwonenden, een afvaardiging van de centrumondernemers hebben op tekening kunnen aangeven wat hun wensen waren. Rondom de beleidsdiciplines groen, wonen en economie zijn de politie en Woonpalet bevraagd input te leveren. De ontvangen reacties op het laatste schetsontwerp zijn positief. Van Scherrenburg: “Dit heeft geresulteerd in een plan waarmee de discipline verkeer geholpen zou zijn, maar ook beheer en onderhoud voor wat betreft het natuursteen, de oversteekbaarheid van de wegen rondom het centrum wordt vergroot, de handhaafbaarheid door politie is getoetst, ouderen kunnen zich veiliger verplaatsen van en naar het centrum, voorrangssituaties worden helderder en duurzaamheid en klimaatadaptatie wordt geholpen door het inpassen van meer groen.”

Voor de uitvoering wordt een bedrag van €1.000.000,- aan de Algemene reserve onttrokken. De kosten voor aanpassing van de Zuiderzeeweg, ruim €300.000, was al opgenomen in de exploitatie van het gebied Gizeh, de Marken en de Admiraal. Na instemming van de raad wordt het project verder uitgewerkt. De verwachting is dat er eind 2022, begin 2023 kan worden begonnen met het doorvoeren van de aanpassingen. De oplevering vindt naar verwachting plaats in 2023.

Schets