
Meer laadpalen in Zeewolde
· leestijd 1 minuut GemeenteZEEWOLDE - Begin december is de eerste laadpaal geplaatst bij Biotoop 65 door MRA-Elektrisch. Wethouder Ernst Bron is heel blij dat er meerdere laadpalen geplaats worden in Zeewolde. “Er is steeds meer vraag naar laadpalen. Ik kan alleen maar blij zijn dat we met deze aanbesteding meer laadpalen krijgen, want steeds meer Zeewoldenaren gaan af van de diesel en de benzine en schakelen over op duurzame energie. En dat past mooi bij onze ambities op het gebied van duurzaamheid.”
Samen aanbesteden is voordelig
MRA-E werkt samen met zo’n tachtig gemeenten. Zij heeft voor de gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht de realisatie van oplaadpalen gezamenlijk aanbesteed. PitPoint is de partij die de laadpunten gaat plaatsen. “Het voordeel van een gezamenlijke aanbesteding zit vooral in kennis en ervaring, maar ook het schaalvoordeel en het bevorderen van innovaties. Zeewolde is blij deel uit te maken van een betrouwbaar en regionaal dekkend netwerk van laadpalen.”
Via https://laadkaart.mrae.nl/ is te zien waar de palen staan.
Laadpaal aanvragen
Automobilisten met een elektrische auto kunnen een verzoek indienen voor een openbare (publieke) laadpaal. Dit laadpunt is door iedereen te gebruiken. Met het plaatsen van palen stimuleert de gemeente het elektrisch rijden voor bewoners en bezoekers van de gemeente. “Elektrische auto’s rijden schoner en stiller en op die manier maken we samen Zeewolde stap-voor-stap duurzaam. Via de gemeentelijke website is meer informatie over het aanvragen van een laadpaal te vinden.”
Volle batterij? Laat een ander erbij!
Bij de sneloplaadplaats voor elektrische auto’s aan de Gouwzee is een bord geplaatst met de tekst ‘Volle batterij? Laat ’n ander erbij!’. “Dit bord is geplaatst omdat bestuurders hun auto laten staan als de batterij is volgeladen. Andere bestuurders die in het centrum dan hun auto willen opladen tijdens het winkelen kunnen dan niet terecht. Dat is niet de bedoeling. Met het plaatsen van het bord stimuleren we automobilisten met een volle accu om hun auto te verplaatsen”, laat de gemeente weten.































