Afbeelding

Marijke Broer wil onderwijs met haar boek ‘Continu Verbeteren’

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZEEWOLDE – Marijke Broer uit Zeewolde heeft op verzoek van Uitgeverij Pica het boek ‘Continu Verbeteren in het onderwijs’ geschreven. Focus en betrokkenheid zijn voor Marijke sleutelwoorden voor de aanpak op alle niveaus. Haar werkwijze kenmerkt zich door concrete, praktijkgerichte trainingen. Illustrator Lex Dirkse zorgde ervoor dat het niet alleen een zeer interessant lees- en leer-, maar ook een alleraardigst kijkboek werd.

Praktijkboek

Marijke Broer is een onderwijsmens in hart en nieren. Ze stond als leerkracht voor alle groepen in het basisonderwijs en was daarna achtereenvolgens adjunct-directeur en directeur van een basisschool (beide zeven jaar). CPS Onderwijsontwikkeling en -advisering vroeg haar op een bepaald moment of zij een onderdeel uit het programma op haar school als pilot wilde uitproberen. “Ik werd daar bijzonder enthousiast van”, kijkt Marijke terug. “Het werkte gewoon heel goed en ik dacht: ik ga het verspreiden in het land.” Zodoende richtte Marijke twintig jaar geleden haar eigen bedrijf www.klasse.pro op. Ze kwam in contact met de Amerikaan Jay Marino, die het concept ‘Continious Improvement’ (‘Continu Verbeteren’) voor scholen had ontworpen en ging nauw met hem samenwerken. Door jarenlang praktijkonderzoek is ‘Continu Verbeteren in het onderwijs’ helemaal aangepast aan de huidige, Nederlandse maatstaven. “Het is echt een praktijkboek geworden”, vertelt de auteur. “Wellicht zullen leerkrachten denken: doen we het dan niet goed? Jawel, maar je bent nóóit uitgeleerd. Iedere dag, elke week en elke maand kun je jezelf voornemen een klein stapje voorwaarts te zetten. Mijn boek wil daarbij helpen.” Marijke ziet als haar missie ‘Stralende kinderen door eigenaarschap’. In haar boek staat het kind dan ook centraal. “In alle hoofdstukken komen telkens drie vragen aan de orde: waarom, hoe en wat. Op die wijze behandel ik de groepsmissie, groepsafspraken, groepsdoelen, het databord, de leerlingportfolio, het portfoliogesprek, het door de leerling geleid oudergesprek, de door de leerling geleide groepsvergadering en de cyclus Plan Do Study Act. We varen bij dit alles van het eiland van de huidige naar het eiland van de gewenste situatie. Ook daarna liggen er nog weer nieuwe eilanden in het verschiet. Het gaat niet alleen om de bestemming, de reis is net zo belangrijk.”

Strak schema

Marijke dacht altijd dat ze niet kon schrijven. “Omdat ik het idee had het niet leuk te vinden. Pica vroeg mij of ik het concept ‘Continu Verbeteren’ wilde beschrijven. Ik mocht daar heel 2019 over doen. Voor ieder hoofdstuk streepte ik vier dagen in mijn agenda door. Daar heb ik mij stipt aan gehouden. Dankzij dat schema was ik rond Kerst klaar. Het is me niet tegengevallen, moet ik zeggen, maar ik begin volgende maand nog niet direct aan een nieuw boek, hahaha.” Door corona was de presentatie van het boek iets anders dan Marijke zich vooraf had voorgesteld. “Ik mocht het boek ophalen bij Pica en de uitgever stond er met een grote bos bloemen bij de deur. M’n man en ik hebben er toch nog een feestje van gemaakt. Het was de tweede avond dat de terrassen weer open waren, maar het feestgevoel was toch anders. Dat was ook niet het belangrijkste. Intussen hebben al enkele directeuren mij opgebeld, dat ze het boek bijna uit hadden. Kijk, dáár gaat het om en dat maakt mij trots.”