Afbeelding
Foto: Zeewolde Actueel

Bordje ‘Open’ als welkomstsignaal op dichte winkeldeuren

· leestijd 1 minuut Algemeen Instagram

ZEEWOLDE - Steeds meer winkels houden hun deuren dicht; niet omdat ze gesloten zijn, maar voor het milieu én om te besparen op de torenhoge energiekosten. Om het winkelend publiek duidelijk te maken dat de winkel toch gewoon open is, hangt er bij de centrumondernemers sinds vrijdagmorgen een bordje aan de deur met de tekst: ‘Natuurlijk zijn wij open. U bent van harte welkom! De deur is alleen dicht om energie te besparen.’ 

Het eerste bordje werd om negen uur ‘s morgens door wethouder Ernst Bron uitgereikt aan Siemon Meijer, eigenaar van Sport2000 Sportique. “Met deze actie wil Winkelhaven Zeewolde de middenstanders in Zeewolde stimuleren om hun deuren in het winterseizoen gesloten te houden, zodat de warmte niet ontsnapt. Dat levert gemiddeld zo’n 37% aan energiebesparing op”, lichtte de wethouder toe. 

Om het initiatief kracht bij te zetten heeft de gemeente de bordjes laten maken. Leerlingen van basisschool Christiaan Huygens waren uitgenodigd om in groepjes de bordjes te verspreiden onder alle ondernemers in het winkelgebied. Zij namen hun taak heel serieus, want met de overhandiging lichtten ze op eigen wijze ook de noodzaak toe om de winkeldeuren gesloten te houden. Om de informatie te laten beklijven deelden zij tevens een folder uit van het Energieloket Zeewolde met daarop nog enkele andere energiebesparende tips. De eerste ontvangers van de bordjes reageerden  positief.

Siemon Meijer: “De deuren dicht is toch een drempel. Vandaar het initiatief om als centrumondernemers samen iets te doen. Door overal eenzelfde bordje op te hangen is er herkenning.” De ondernemer ziet het dichthouden van de winkeldeuren als een belangrijk signaal. “We hopen dat het maatschappelijk gedragen gaat worden. We geloven erin dat de Zeewoldenaren zich niet laten weerhouden door de gesloten winkeldeuren en dat zij deze ondernemersactie ondersteunen.” 

(Tekst loopt door onder de foto’s)

(Foto: Zeewolde Actueel)


(Foto: Zeewolde Actueel)

Het bordje ‘Natuurlijk zijn wij open’ is zeker niet nieuw, meldt de gemeente. “Het is in diverse steden al in gebruik. In Wageningen begon men er vijf jaar geleden al mee. Uit onderzoek is gebleken dat het gesloten houden van deuren niet leidt tot een afname van het winkelbezoek, al is het wel raadzaam duidelijk te communiceren dát je open bent als winkel. Ook daarom heeft de gemeente de bordjes, die met een zuignap op de ramen kan worden geplakt, laten maken.

Wenda Westerhuis, manager van Winkelhaven Zeewolde, verwacht dat de meeste winkels meedoen met het initiatief. 

!