Carmen en Mevrouw Callas
Carmen en Mevrouw Callas Zeewolde Actueel

Spetterend muziektheater in De Verbeelding

· leestijd 1 minuut Cultuur

ZEEWOLDE – Maandagmiddag 21 juni presenteerde cultuurmakelaar Marina van Arendonk “met trots” het cultuureducatieve programma Verbeelding&Co voor het schoolseizoen 2021 – 2022. Een select gezelschap ‘Zeewolder culturele partners’ was daartoe geheel coronaproof aanwezig in De Verbeelding. De schooldirecteuren, cultuurcoördinatoren en andere vertegenwoordigers van de sector lieten zich na een korte inleiding vermaken met ‘Camping Pavarotti’, een bijzonder originele (muziek-)theatervoorstelling voor jong en oud. Ze kregen daarmee een verrukkelijk voorproefje van een seizoen waarin dit soort voorstellingen gelukkig weer kunnen en mogen.

Mark van Vliet en Liza Lozica zetten in ‘Camping Pavarotti’ een aantal grappige personages neer in een verhaallijn rond een camping waarop op last van eigenaar Varotti niet meer mag worden gezongen. Dat er dan juist heel veel wordt gezongen ligt voor de hand, en beide spelers tonen zich hierin buitengewoon behendige vocale acrobaten. Nieuwsgierige campinggast Carmen krijgt in het verhaal te maken met onder andere de licht hysterische toiletmevrouw Callas (Mark van Vliet in falset), en een hond die zich laat paaien met worstjes (diezelfde Mark van Vliet, maar dan als welluidende bas…). Het geeft aan hoe veelzijdig beide stemmen zijn, en hoe wendbaar ze worden gebruikt. Het ene moment klinkt een coloratuursopraan, het andere een warme bariton, het is er allemaal.

Doel van de voorstelling is om klassieke muziek op een toegankelijke manier aan een jonge doelgroep te presenteren. Op zijn website schrijft van Vliet: “Klassieke muziek is geen ‘hoogstaande muziek’, niet mooier of beter dan rock, blues of pop. Je hoeft het niet per se in een concertzaal te zien om ervan te kunnen genieten.” Dat uitgangspunt krijgt op een wel heel muzikale en boeiende manier handen en voeten. In voortreffelijke en vooral subtiele arrangementen klinken bekende aria’s uit al even bekende opera’s op originele nieuwe teksten, uiteraard in het Nederlands. Dat begint al als tuinier Jan Sevilla de naam van barbier Figaro (uit Rossini’s opera ‘De Barbier van Sevilla’) laat klinken als ‘Prima zo!’. En zo gaat het verder, van Rossini via Mozart en Puccini naar Verdi. Prachtig als Pa Varotti zijn liefde voor Ma Varotti bezingt (hij danst met slechts een jurk, want zij is niet meer…) in de aria ‘Nessun Dorma’ uit Puccini’s ‘Turandot’. Door een bariton in plaats van een tenor, maar daarom niet minder aandoenlijk: ‘touching’!

De voorstelling presenteert zich in lagen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld De Fabeltjeskrant, uit vervlogen tijden. Oh nostalgie… Het lekker uitvergroten van de karakters en het vlotte speeltempo zullen vooral het heel jonge publiek aanspreken, de herkenbaarheid van de ‘typetjes’, de steken onder water en de woordgrappen (toiletgebouworkest…) maken met name de oudere kinderen en volwassen aan het lachen. Het is daarmee echt een familievoorstelling die het overal goed zal doen. Theaters, scholen, festivals: boeken, deze rasartiesten! Toegankelijk muziektheater van dit niveau vind je zelden. Verbeelding&Co schoot in de roos.