Dansduo 'Linda en Marco' (!) beantwoordt vragen van de brugklassers.
Dansduo 'Linda en Marco' (!) beantwoordt vragen van de brugklassers. Foto: Zeewolde Actueel

Drie dansscholen krijgen “Heel Zeewolde aan het dansen”

· leestijd 1 minuut Cultuur

ZEEWOLDE — De laatste schooldag voor de herfstvakantie was voor de onderbouwleerlingen van De Levant/Oriënt een bijzondere, helemaal in het teken van ‘herstel van opgedane achterstanden als het gaat om sociale vaardigheden en welbevinden binnen het onderwijs’ zoals de officiële lezing luidt. De manier waarop was al even bijzonder: dans! Kijken naar dans, kennismaken met stijlen, zelf dansen, allemaal mogelijk door eendrachtige samenwerking van de drie Zeewolder dansscholen.

Het gebeurde allemaal in het kader van Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), een investeringsprogramma vanuit de overheid dat tot doel heeft de weerslag die de coronacrisis heeft gehad op het onderwijs, en daarmee op de ontwikkeling van kinderen en jongeren, het hoofd te bieden. Stichting De Verbeelding heeft daartoe vanuit de behoefte in het onderwijs aan beweging en creatieve ondersteuning de discipline ‘dans’ voor elk kind uitgewerkt in een aanbod voor de komende twee jaar. Dat kon uiteraard niet zonder ‘de dansende drie’: Balletschool Zeewolde, Amy’s Dansstudio en Dansschool UDX. “Ze hebben fantastisch samengewerkt!”, aldus programmamanager Marina van Arendonk. “We kijken uit naar de verdere uitwerking van het programma voor het hele primaire en voorgezet onderwijs in Zeewolde, tot 2024.”

Vrijdag 21 oktober zette dus de toon, en werd meteen duidelijk hoe breed en divers wordt ingezet. Niet voor niets luidt het projectmotto, verwerkt in een aantrekkelijk logo: ‘Heel Zeewolde danst de wereld rond’. Terwijl ’s middags op De Levant druk en enthousiast gewerkt werd aan een lipdub, zeg maar een dans-playback op een bekend nummer, was theater De Kluit gevuld met brugklasleerlingen die getuige waren van een toneel-/dansvoorstelling door een professioneel dansduo. Met alle moderne audiovisuele middelen werd een boeiend verhaal op de planken gezet dat tegelijkertijd een wijze les moest zijn: social media kunnen je maken én breken! Er werd wat je noemt ‘kenmerkend’ meegeleefd: druk pratend, uitwisselend, telkens ín het verhaal. Het lijkt erop dat het wel goed zit met de ‘bewustwording op het gebied van middelengebruik en sociale media’ en ‘het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden’, zoals in de lijst van doelstellingen te lezen valt. Dans doet het!

Voorbeeldig...!
het Projectlogo