Sander Vermeer
Sander Vermeer Zeewolde Actueel

Ondernemers in autobranche noodgedwongen anders op zoek naar klant

· leestijd 3 minuten Zakelijk

ZEEWOLDE – Hoe houden ondernemers in de autobranche hun hoofd boven water in tijden van corona? Sander Vermeer (Broekhuis Opel Zeewolde), Esther Graver (Autobedrijf Jedi) en Johan Salomons (Vakgarage JWS) vertellen.

Verkoop

Sander Vermeer is sinds het begin van de tweede coronaperiode september vorig jaar vestigingsmanager van Broekhuis Opel Zeewolde. De Zeewolder vestiging maakt deel uit van een veel groter geheel, in totaal heeft Broekhuis er 52. Esther Graver-van Essen groeide helemaal op met Jedi. Haar ouders startten in 1984 met automobielbedrijf Jedi in Zeewolde (en in 1980 zelfs al in Almere-Stad). Sinds 1995 is ze met haar broer Wil-Bert van Essen eigenaar van de Zeewolder vestiging. Je hebt altijd baas boven baas: in augustus van dit jaar is Johan Salomons (66) 50 jaar werkzaam in de autobranche. In 1988 begon hij een eigen autobedrijf in Zeewolde, sinds 1995 doet hij dat onder de vlag van JWS. Vorig jaar januari nam zoon Peter het bedrijf over, al loopt pa Salomons er nog dagelijks rond en blijft hij er zodoende volop bij betrokken. Door het hele coronagebeuren is aan de wisseling van de wacht nog weinig ruchtbaarheid gegeven. Hierdoor komen we als vanzelf terecht bij het eigenlijke onderwerp van dit artikel: de autobranche in tijden van corona. Tijdens de eerste coronagolf voorjaar 2020 viel de schade nog enigszins te overzien. “Vorig jaar heb ik zelfs meer auto’s verkocht dan in 2019”, illustreert Salomons (JWS). Graver (Jedi) merkte de eerste gevolgen al wel. “Dat kwam vooral doordat mensen thuis gingen werken. Ze stelden het onderhoud uit, maakten geen kilometers meer en kregen ook geen lekke banden. Alleen de APK ging door.” De tweede lockdown vanaf half december was voor alle drie ondernemers een stuk heftiger. Zo moesten de autodealers hun showrooms sluiten. “En proefritten mochten alleen nog op locatie”, vertelt Vermeer (Broekhuis). “Dan zetten wij de auto bijvoorbeeld bij Praxis of Gamma, als het maar een openbaar terrein is. Bij de klant thuis kan ook. Afleveren gebeurt alleen bij de klant.” De verkoop van auto’s liep door de strengere coronamaatregelen sterk terug. Graver en Salomons verkochten in januari 40 procent minder auto’s dan in dezelfde maand van 2020, Vermeer schat dat hij zelfs de helft minder verkocht. Reparaties aan auto’s gingen wel door, zij het onder strikte voorwaarden. Vermeer: “Het mondkapje werd verplicht, overal zijn desinfecterende doekjes voor nodig en in de werkplaats moeten we alles met hoezen inpakken. Toch mogen we niet klagen, de agenda is helemaal gevuld.” Ook Salomons, die zelf met sleutelen is gestopt en meer tijd en aandacht ging schenken aan de verkoop, moppert niet. “Het onderhoud gaat gelukkig door. De werkplaats is voor de komende twee weken alweer gevuld. Ons bedrijf draait daar toch al voor 80 procent op, in deze periode misschien wel voor 90.”

Internet

Graver merkt dat ze het door ‘corona’ ‘veel drukker’ heeft. “Er is veel meer telefonisch contact, we moeten veel meer foto’s maken en alles gebeurt intensiever. Toch doe je ook leuke contacten op, doordat je vaak bij mensen thuis komt is er ook meer tijd voor de klant.” Vermeer verveelt zich evenmin. “Je moet dagelijks op internet kijken hoe je ervoor staat en hoe je wordt gepresenteerd. Je moet heel alert zijn. Je bent verplicht iedere aanvraag direct op te pakken. Niet over twee of drie uur, maar meteen, dan heb je het meeste succes.” “Ik ben nog van de oude generatie”, lacht Salomons. “Maar we kunnen niet zonder internet. We zijn dan ook actief op tien sites. Mijn voorkeur heeft het niet. Ik heb liever face to face contact met de klant. Bij een transactie moeten we alle twee een goed gevoel hebben.” Graver kon door inkomstenderving in de eerste periode een beroep doen op de NOW-regeling van de overheid, gezien zijn omzet en marges zat dat er voor Salomons niet in. Vermeer hoeft zich hier niet druk over te maken. “Broekhuis is een grote holding met een dito marketingafdeling. Die doen veel voor ons en handelen ook dit soort dingen voor ons af.”

Alle drie ondernemers blijven op betere tijden hopen. “Het zou al heel wat zijn als we in maart onze showroom weer mogen openen en mensen kunnen ontvangen”, droomt Vermeer hardop. “Tussen april en juni hoop ik dat we weer normaal draaien, maar dan moeten de vaccinaties wel doorgaan.”, vult Salomons aan. Graver boort nog een diepere laag aan. “Ik hoop dat we meer naar elkaar blijven omkijken en liever voor elkaar zijn, zoals in de eerste coronaperiode. Dat moeten we vasthouden. Zo doe ik mijn zaken en zo ga ik om met mijn collega’s, klanten en leveranciers.”

Esther Graver
Johan Salomons