Afbeelding
Zeewolde Actueel

Zeewolder basisscholen stellen zich voor...

· leestijd 8 minuten Algemeen

ZEEWOLDE – De Zeewolder basisscholen houden woensdag 14 oktober a.s. van 09.00 tot 12.00 uur een open ochtend voor aspirant-ouders. De ochtend is bedoeld voor ouders die nog een schoolkeuze moeten maken voor hun kind(eren). In verband met de coronamaatregelen is de open ochtend alleen mogelijk op afspraak. Reserveren kan telefonisch of per e-mail. Op veel scholen is het ook mogelijk voor ’s middags een afspraak te maken (of een andere dag), maar dan zal de school wellicht niet ‘in bedrijf’ zijn. Afspraken kunnen gemaakt worden via de websites, telefonisch of per e-mail. 

Welke mogelijkheden hebben ouders? Hieronder staan alle basisscholen per wijk gerangschikt (waarbij aangetekend moet worden dat het ouders/verzorgers uiteraard vrij staat hun kind(eren) op een school buiten hun wijk in te schrijven). De wijken zijn: Zeewolde-Noord en -Centrum (’t Wold, De Regenboog, Christiaan Huygens en In de Lichtkring), Zeewolde-Zuid (De Wetering, De Richtingwijzer en Omniumschool), Horsterveld (De Toermalijn, Het Mozaïek en ’t Kofschip) en Polderwijk (Panta Rhei en Kaleidoscoop).

Zeewolde-Noord en -Centrum.

1. OBS ’t Wold, Flevoweg 68, tel. 522 1501, www.hetwold.nlinfo@hetwold.nl.

OBS ’t Wold, meer dan een school!

‘t Wold is een school met een veilige leeromgeving, waar de leerling, de leerkracht en de ouders samen met plezier naar toe gaan, waar het leren een centrale plaats heeft, iedereen respectvol naast elkaar staat en accepteert dat verschillen zich zullen voordoen.

Kinderen die ‘t Wold verlaten moeten een goede basis meekrijgen voor als ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Door gebruik te maken van moderne onderwijsmethoden en hierin af te wisselen in schrift en chromebooks, zorgen wij voor passende basisvaardigheden.

Een school met een samenwerkingskarakter. Dit houdt in dat we met de kinderen stilstaan bij het feit, dat je niet alleen bent op deze wereld. We hebben elkaar nodig. Daarbij maakt het niet uit wat voor huidskleur je hebt, of je wel of niet godsdienstig bent, of waar je vandaan komt. Iedereen hoort erbij!

Het team van ‘t Wold is zich er van bewust dat elk kind uniek is, met eigen mogelijkheden en talenten. In afstemming met ouders gaan we voor de beste ontwikkelkansen voor ieder kind!

2. PCBS De Regenboog, Keteldiep 50, tel. 522 1556, pcbsregenboog.nl, deregenboog@codenz.nl.

De Regenboog, start naar een kleurrijke toekomst!

Vanuit onze christelijke identiteit vinden we omzien naar elkaar heel belangrijk. Ieder kind wordt gewaardeerd en mag er zijn! De Regenboog straalt rust uit. De sfeer is er open en vertrouwd. We houden van duidelijkheid en structuur. We vinden van groot belang dat kinderen met plezier en vol vertrouwen naar school gaan. Dan komen ze ook het beste tot hun recht!

We ‘volgen’ de leerlingen in hun ontwikkeling, waardoor we eventuele leerachterstanden adequaat op kunnen sporen. In de bovenbouw werken we met het ‘circuitmodel’, waardoor het mogelijk is elke dag aan álle leerlingen instructie te geven. We geven Engels aan de hele basisschool en voor de zaakvakken is er ’s middags een uitdagend lesprogramma.

We hebben op De Regenboog een hecht en betrokken schoolteam, de leerkrachten gáán ervoor!

Voor ouders zijn we een heel laagdrempelige school. Er zijn korte lijntjes, hetgeen een vlotte communicatie ten goede komt. Tevens hebben we een actieve ouderraad. We zien ouders als ambassadeurs van de school. Vraag hun (of oud-leerlingen) gerust hoe zij De Regenboog (hebben) ervaren!

2a. Christiaan Huygens, Keteldiep 50, tel. 522 1556, christiaanhuygensdronten.nl, sabinerobertson@codenz.nl.

Christiaan Huygens, leren vol vertrouwen!

Christiaan Huygensonderwijs is bedoeld voor hoogbegaafde kinderen. Het is echter beslist niet zo dat alle hoogbegaafde kinderen naar het ‘CH’ moeten gaan, veelal zijn zij heel goed af in hun eigen klas op hun eigen basisschool. Het kan echter voorkomen dat kinderen wél gebaat zijn CH-onderwijs, bijvoorbeeld doordat zij vastlopen in het reguliere basisonderwijs.

Het CH-onderwijs is gebaseerd op de principes van Deep Level Learning© van dr. Sonia van Enter. Verbanden zien, dieper op de stof ingaan, bredere thema’s behandelen en alle denkvaardigheden aanspreken. Niet alleen onthouden, begrijpen en toepassen, maar ook creëren, analyseren en evalueren. Het CH-onderwijs staat bekend om de persoonlijke benadering. We zien íeder kind, íedere dag! De opnamecapaciteit per groep is bij ons 22 leerlingen (verdeeld over twee klassen van groep 5 tot en met 8). Met deze groepsgrootte kunnen we de kwaliteit van het onderwijs aan deze doelgroep waarborgen. Het onderwijsaanbod sluit aan bij de specifieke onderwijsbehoeften voor leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel.

3. GBS In de Lichtkring, Naarderweg 2, tel. 522 3265, indelichtkring.nl, directie@indelichtkring.nl.

In de Lichtkring, ontdek je talent!

In de Lichtkring is een basisschool met een duidelijke christelijke identiteit. Deze identiteit is het bestaansrecht van onze school en wordt iedere dag ‘gemaakt’ door het samenspel van leerlingen, leerkrachten/ondersteuners en ouders. Dat is merkbaar en zichtbaar in de keuzes die we maken ten aanzien van ons onderwijs, de begeleiding van de kinderen en de omgang met elkaar. We benoemen onze identiteit ook wel als het ‘GOUD’ dat we in handen hebben, mogen laten schitteren en uitdelen.

Wij geloven in goed onderwijs, als belangrijke pijler in de ontwikkeling van onze kinderen èn van onze maatschappij. Goed onderwijs dat kinderen vormt en voorbereidt voor vandaag en morgen. We geven dit onderwijs vorm in zogenaamde units. Deze units bestaan uit een groep kinderen, bijvoorbeeld twee leerjaren, die verdeeld is over twee basisgroepen. Binnen de unit zijn meerdere leerkrachten c.q. ondersteuners samen verantwoordelijk voor het onderwijs. Door het minder strak aan de grenzen van leerjaren te houden wordt er meer samengewerkt en samen geleerd door leerkrachten, ondersteuners en leerlingen.

Ons onderwijs is erop gericht elk kind alle kansen te bieden om zich te ontwikkelen met de gekregen talenten. We bieden hun hiervoor een stevige basis in kennis en vaardigheden. Ieder kind ontwikkelt zich op onze school optimaal op zijn eigen niveau en is daar trots op.

Zeewolde-Zuid.

1. OBS De Wetering, De Verbeelding 27, tel. 522 3671, obsdewetering.nl, info@obsdewetering.nl.

De Wetering, onderwijs van nu voor later!

De maatschappij verandert snel. Informatie is snel, vluchtig en lang niet altijd betrouwbaar. De digitale ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Op De Wetering bereiden we kinderen hier optimaal op voor. We leren kinderen te ontwikkelen binnen al deze veranderingen. Samenwerken en kritisch denken zijn daarin belangrijke vaardigheden.

Onze leerkrachten geven doelgerichte instructie op het gebied van taal, rekenen en lezen aan de hand van eigentijdse lesmethodes. Kennisoverdracht van leerkracht naar kind en uiteindelijk naar elkaar. Deze basis vullen we aan met ontwikkeling van andere talenten. Theater, dans, techniek en programmeren zijn een greep uit ons aanbod.

Als laatste benutten we van onze prachtige omgeving. Ons groene schoolplein en achterliggende bos en water worden structureel benut ten behoeve van ons onderwijs. Kom je ook mee? Laarzen aan en we gaan op ontdekking!

2. PCBS De Richtingwijzer, Lisdodde 9, tel. 522 2654, derichtingwijzer.nl, derichtingwijzer@codenz.nl.

Met De Richtingwijzer een andere kant op!

Op christelijke basisschool De Richtingwijzer geven we leerlingen richting aan hun toekomst!

SFEER: gezellige school in Zeewolde-Zuid;

VEILIGHEID: voorwaarde om tot leren te komen;

ONDERBOUWD: (in groep 1 en 2): volgt de ontwikkeling door middel van spelaanbod met taal/rekenen en motoriek;

VIERKEERWIJZER: leren vanuit motivatie met het vak wereldoriëntatie;

BASISVAKKEN: met nieuwe, eigentijdse methodes;

EIGENAARSCHAP: leren kijken naar het eigen leerproces;

OUDERS: communicatie open en gelijkwaardig.

3. Omniumschool, Kortsteel 5, tel. 720 0721, zeewolde.omniumschool.nl, zeewolde@omniumschool.nl.

Omniumschool Zeewolde: plek om te groeien.

- Ieder kind is uniek en heeft talenten

- Maximaal 20 leerlingen per klas

- Veiligheid en structuur als startpunt

- Kind wat heb je nodig om te groeien

- Kinderen pedagogisch en didactisch op hun eigen manier benaderen

- Team, ouders en leerlingen: samen zijn we de school

De taak van de leerkracht is om het unieke in een kind te zien en een kind te helpen diens talenten te ontwikkelen. We staan naast een kind om gereedschappen aan te geven, het aan te moedigen, de techniek bij te schaven en het kind de beste prestatie te laten leveren die het kan: zichzelf verwezenlijken. Ieder kind heeft een aangeboren verlangen om te leren, heeft een grenzeloze nieuwsgierigheid. Aan ons de prachtige taak om dit te begeleiden, de banen aan te geven waarlangs het kind veilig kan leren rennen, indien nodig struikelblokken weg te nemen en uiteindelijk het kind uit te zwaaien terwijl het vol vertrouwen de wijde wereld in rent.

We inspireren en stimuleren, wijzen op mogelijkheden en vieren groei en succes.

Horsterveld.

1. KBS De Toermalijn, Jade 49, tel. 522 6020, toermalijn.net, mbeek@toermalijn.net.

De Toermalijn, stralend en vol vertrouwen, samen aan een kleurrijke toekomst bouwen.

- Stralend: We vinden het belangrijk dat elk kind kan stralen, we willen zorgen voor een veilig klimaat, het kind handvatten geven om zich staande te houden in de maatschappij.

- Vol vertrouwen: een kind moet leren vertrouwen op zichzelf, wat kan ik goed, waar heb ik hulp bij nodig. Zelfbeeld en zelfvertrouwen zijn essentiële voorwaarden om te kunnen leren.

- Samen: de leerkracht moet een goede relatie opbouwen met elke leerling. Dit kan niet zonder ouders. Samen gaan we deze verbintenis aan. Ook samen als team, sterk zijn voor elkaar, er voor elkaar zijn, samen leren.

- Kleurrijk: ik ben ik, jij bent jij, iedereen is uniek! Op zoek naar ieders talent, je mag er zijn, je hoort erbij.

- Toekomst bouwen: door het werken met IPC (www.ipc-nederland.nl) bereiden we de kinderen voor op de toekomst, werken aan doelen en vaardigheden, 21e eeuws leren.

Een mooie school in Horsterveld waar we in een fijne sfeer er voor elk kind willen zijn!

2. CBS Het Mozaïek, Jade 41, tel. 535 8000, mozaiekzeewolde.nl, hetmozaiek@codenz.nl.

Het Mozaïek. Ieder kind veelzijdig en uniek!

Loop bij ons binnen en ervaar hoe goed onderwijs, fijne sfeer en positief christelijke identiteit samengaan. Hoor ons vertellen uit de Bijbel. Zie hoe we werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilige sfeer in de groepen.

In groep 1-2 zie je kinderen bezig met allerlei leerzame activiteiten vanuit onze methode Onderbouwd. In groep 3-8 zijn kinderen op hun niveau bezig met rekenen en taal. Ze krijgen instructies en werken zelfstandig in de klas of op het nieuw ingerichte leerplein. Kinderen werken aan extra uitdaging of krijgen juist extra ondersteuning. Door het werken met chromebooks krijgen kinderen in de bovenbouw direct feedback op hun oefeningen voor rekenen en taal.

‘s Middags zie je hoe kinderen projectmatig werken aan wereldoriëntatie. Per thema zijn ze in verschillende activiteiten op zoek naar antwoorden op hun leervragen. De creatieve en onderzoekende kant van leren krijgt daarbij aandacht. Kinderen krijgen verantwoordelijkheid en ruimte, binnen onze kaders van rust en structuur.

Laat je eens rondleiden door kinderen van groep 8!

3. OBS ’t Kofschip, Corridor 76, tel. 522 4230, obskofschip.nl, admin@obskofschip.nl.

’t Kofschip: wij zien ieder kind en zijn ontwikkeling!

‘t Kofschip heeft een veilig klimaat waarin Ontwikkeling Gericht Onderwijs centraal staat. Leerlingen worden in een rijke, stimulerende leeromgeving uitgedaagd om zelf of met anderen, op zoek te gaan naar antwoorden en oplossingen, in en buiten de school. Respect, ruimte, structuur, vertrouwen en een positieve benadering zijn kernwaarden van de schoolcultuur.

Wij hebben de focus op mogelijkheden en zijn trots op de gouden driehoek; samenwerking tussen leerling, ouders en leerkracht. Een leerling van ‘t Kofschip is voortdurend bezig om zichzelf en de wereld te ontdekken. Hij/zij weet daarbij welke wegen te bewandelen en welke bronnen te raadplegen om oplossingen te vinden. Hij/zij kan die bronnen lezen/verstaan, analyseren en verwerken. Hij/zij is gespreksvaardig, kan goed overleggen en drukt zich begrijpelijk uit, mondeling en schriftelijk. Hij/zij leert tijdens de ontdekkingsreis rekenen en vergaart kennis van de wereld: haar geschiedenis, natuur en culturen. Hij/zij houdt daarbij steeds voor ogen dat alle kennis en vaardigheden ook dienen om diezelfde wereld met elkaar te kunnen blijven bewonen.

Bovenal heeft de leerling plezier in leren en het aangaan van uitdagingen onder meer omdat we ook het bewegend leren inzetten.

Polderwijk.

1. OBS Panta Rhei, Gedempte Gracht 17, tel. 522 6303, obspantarhei.eu, info@obspantarhei.eu.

Panta Rhei, de school de wereld in, de wereld de school in!

We willen dat ieder kind zich breed ontwikkelt en optimaal groeit in een veilige omgeving waar kinderen en leerkrachten plezier hebben.

Onze kernwaarden zijn rust, structuur, mede-eigenaarschap, veiligheid en plezier. Hieraan is ons onderwijs te herkennen!

Rust is een voorwaarde om tot leren te komen.

Structuur betekent voorspelbaarheid door de dag- en weektaak, maar ook door het continurooster met het vijf gelijke dagen model voor groep 1 tot en met 8 en de afspraken hoe we lesgeven.

Mede-eigenaarschap betekent dat we het belangrijk vinden dat kinderen weten wat ze leren, waarom ze leren en ook hun vorderingen weten. We werken daarom met ‘Snappet’. Onze portfoliogesprekken zijn eveneens een voorbeeld van mede-eigenaarschap.

Veiligheid is de basis om te leren te komen. Zonder veiligheid kun je niet focussen en zit je niet lekker in je vel. Enquêtes onder leerlingen en ouders lieten de laatste jaren gemiddeld het cijfer 8 zien. We zijn blij met wat goed gaat, kritiekpunten nemen we mee om te verbeteren.

Plezier mag niet ontbreken, een dag niet gelachen is immers een dag niet geleefd!

2. ICB Kaleidoscoop, Gedempte Gracht 25, tel. 523 4593, icbkaleidoscoop.nl, info@icbkaleidoscoop.nl. 

Kaleidoscoop, samen onderwijs betekenisvol maken!

Kaleidoscoop is een open, actieve school, waar een ieder zich thuis en veilig kan voelen, een plaats van geborgenheid waar het belang van het kind voorop staat.

Door ervoor te zorgen dat de leerstof past in de belevingswereld van het kind kan het kind zich persoonlijk betrokken voelen bij het onderwijs en wordt het onderwijs betekenisvol.

Op Kaleidoscoop werken we met thema’s die aansluiten bij de interesses van kinderen.

Hierbij is het belangrijk dat kinderen leren ervaringen te delen en met elkaar in gesprek te gaan. Door veel met elkaar samen te doen leren kinderen van elkaar.

Vanuit onze interconfessionele identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze naast het respect hebben voor anderen, ook leren naar anderen om te zien.

Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. Zo geven wij onze missie ‘van groot tot klein betekenisvol samen zijn’ vorm.