Afbeelding
Saskia de Wijk

Keukentafelgesprek met Nationale ombudsman ging vooral over het datacenter

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZEEWOLDE – Verschillende Zeewoldenaren schoven vrijdag op het Kerkplein aan voor een persoonlijk keukentafelgesprek met Nationale ombudsman, Reiner van Zupthen. Naast zijn team medewerkers had hij voor zijn bezoek zijn eigen pop-up keuken meegenomen, voorzien van koffie, thee en stroopwafels. De vragen die gesteld werden waren divers, maar opmerkelijk veel vragen gingen over het mogelijk toekomstige datacenter in Zeewolde.

“Zo’n project als een datacenter heeft veel juridische kanten. Als Nationale ombudsman kunnen wij kijken hoe de participatie, invloed en inspraak geregeld is. Ook de leefbaarheid, dus wat is het effect van zo’n datacenter, speelt daarbij een grote rol”, aldus Van Zuphen. “Wat vooral naar voren kwam uit de gesprekken met de inwoners van Zeewolde is dat vooral de inspraak en participatie naar hun mening nog al wat te wensen overlaat. Wij nemen de vragen mee en gaan onderzoeken of we hier een rol in kunnen spelen. Dat koppelen we dan naar de mensen terug.”

Met het bezoek aan Zeewolde en Biddinghuizen afgelopen vrijdag sloot de Nationale ombudsman zijn provincietour door Flevoland af. In totaal deed hij zeven plaatsen aan. De ombudsman zou al eerder naar gemeente Zeewolde komen, maar dat werd vanwege corona afgelast.

Het doel van de tour was om te horen wat er speelt in de provincie en hoe inwoners de dienstverlening van de overheid ervaren. Bij het Rijk wordt er al snel vanuit gegaan: ‘Iedereen kan meedoen’, maar is dit wel zo? “Veel mensen ervaren de afstand tot Den Haag als groot. Daarom gaat de Nationale ombudsman twee keer per jaar op pad”, stelt Van Zutphen.

De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie die helpt als het misgaat tussen burgers en de overheid. Het maakt daarbij niet uit hoe groot of klein het probleem is. Als Nationale ombudsman heeft Reinier van Zutphen een heldere missie voor ogen: “De overheid is er voor de burger en niet andersom. Dat heb ik de afgelopen jaren vaak gezegd. Daar wil ik de komende jaren aan blijven werken, want nog te vaak zie ik dat dit niet het geval is. Ik spreek bestuurders en ambtenaren erop aan, maar ook de Tweede Kamer. Als je als Kamer verantwoordelijk bent voor de kracht van instituties, dan moet je wetten en regels maken, die begrijpelijk en hanteerbaar zijn. Anders laat je zowel de burger als de ambtenaar in de uitvoering in de steek.”

Meer informatie: www.nationaleombudsman.nl, tel. 0900-33 55 555 (gratis) 

Afbeelding