Afbeelding
Foto: Eigen foto

Trudy van de Beek schoolleider Kaleidoscoop én regisseur Onderwijstoneel

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZEEWOLDE – Sinds enkele maanden is Trudy van de Beek directeur van Kaleidoscoop, de interconfessionele basisschool in de Polderwijk. Voor Trudy geldt Zeewolde als thuiskomen, ze heeft naar eigen zeggen ‘iets met de polder’. 

Trudy (59) kent Zeewolde al heel lang, van 1990 tot 2008 was ze werkzaam op basisschool ’t Wold. “Van oorsprong kom ik ook uit de polder”, vertelt de Ermelose. “Ik ben een boerendochter en geboren in Zwijndrecht, in de polder net onder Rotterdam. Die sfeer blijft mijn hart houden. Dat gemoedelijke is er in Zeewolde ook. Er wonen hier veel creatieve mensen die met allerlei leuke initiatieven komen. Toen de vacature Kaleidoscoop voorbijkwam, heb ik gelijk gereageerd. Het is 10 km fietsen. Met het pontje is dat goed te doen.”

In de tussenliggende jaren werkte Trudy in Harderwijk. “Eerst was ik acht jaar schoolleider op Het Baken in Stadsweiden. Daarna kreeg ik de kans even verderop een jonge kind locatie op te zetten. Dat heb ik twee jaar gedaan. De laatste vier en een half jaar was ik directeur van Het Kompas bij de entree van Harderwijk vanaf Zeewolde. Door de bouw van Waterfront wilde men de school helemaal vernieuwen. Het Leonardo-onderwijs verhuisde, visie en missie werden herijkt en de school ging DOK19 heten, Dynamisch Onderzoekend Kindgericht. De school staat er inmiddels met een stevig fundament. Voor mij was de vraag: wil ik hier blijven of ga ik voor een nieuwe uitdaging? Ik koos voor het laatste. Ik mag nog zo’n acht jaar werken en doe het nog steeds met heel veel liefde en passie.”

Na Aart Wouters en Jolanda van Duinkerken is Trudy van de Beek de derde directeur van de in 2010 gestichte Kaleidoscoop. De school in de nog steeds groeiende Polderwijk telt zo’n 320 leerlingen en rond de dertig leerkrachten. Veel nieuwe gezichten dus om te leren kennen... “In het begin kwamen er veel indrukken op me af”, knikt Trudy. “Dan ga je voor jezelf de puzzel leggen, waar je de eerste tijd op in wilt zetten. De inspectie vraagt bijvoorbeeld andere dingen dan een aantal jaren geleden. De kwaliteit van het onderwijs behoort centraal te staan.” Vroeger werd er op basisscholen klassikaal lesgegeven, momenteel gebeurt dat veel meer gedifferentieerd en ‘op maat’. “Dat vraagt om goede instructie. Dat meebewegen naar de nieuwe tijd vind ik een heel mooi en boeiend proces. Leerlingen moeten eigenaar worden gemaakt van hun eigen leerproces. Ze weten heel goed wat ze al kunnen en wat ze nog moeten leren. Ik hou niet van helemaal loslaten, ze hebben wel begeleiding nodig. Het heel sturende moet worden vervangen door het meer coachende. Laten we de ouders niet vergeten, zij zijn als ervaringsdeskundige van hun kind voor ons de onmisbare samenwerkingspartners.” 

Twintig jaar geleden was Trudy reeds regisseuse bij het Oogstfeestcabaret van Zeewolde. Ook bij het Onderwijstoneel vervult ze deze rol. Op vrijdag 14 april komen duizend bovenbouwkinderen in The Lux kijken naar ‘Sabotage op het spoor’. Trudy ziet linken met haar baan als schoolleider. “Als regisseur probeer ik de spelers in hun kracht te zetten. Ik geef aanwijzingen, waardoor zij kunnen stralen op het podium. Op school is het mijn taak leerkrachten in hun kracht zetten. Die leerkrachten moeten weer het beste uit de leerlingen halen. De leerlingen stimuleren mij weer, het is echt een cirkel! Ik zal veel op de werkvloer aanwezig zijn, ik hoop zodoende een zichtbare schoolleider te zijn.”