Afbeelding
Eigen foto

16-jarige Maxim ontwerpt fietsers- en voetgangersbrug over Wolderwijd

· leestijd 2 minuten Algemeen Instagram

ZEEWOLDE - Ermelo, Harderwijk en Zeewolde werken op allerlei manieren samen. De 16-jarige Maxim van den Boogaard uit Zeewolde heeft in letterlijke zin voor (extra) verbinding gezorgd. Hij ontwierp heel gedetailleerd een fietsers- en voetgangersbrug tussen Zeewolde en Ermelo (Strand Horst). 

Onlangs mocht de havo-scholier zijn ontwerp zelfs presenteren aan wethouders en ambtenaren van de drie genoemde gemeenten.

Eindexamenopdracht

Maxim was als klein jochie al bezig met lego. Geen wonder dat op de basisschool zijn creativiteit opviel en tekenen er zijn favoriete vak was. In die tijd wilde hij ‘later’ reeds architect worden. “Ik hoopte toen al ooit van mijn hobby mijn werk te kunnen maken”, aldus de jeugdige plaatsgenoot. 

Na drie jaar RSG Levant zette Maxim zijn havo-opleiding vorig jaar voort op Slingerbos in Harderwijk. Dat betekende dat hij voortaan dagelijks met het pontje naar de overkant moest. Een brug zou toch wel iets praktischer zijn, bedacht hij. Een van zijn examenopdrachten dit jaar (in mei staat het eindexamen op het programma) was het ontwerpen van een soort woningbrug. Dit deed hij samen met een klasgenoot. “Het idee was om dat in het IJ bij Amsterdam te doen. Ik stelde een brug over het Wolderwijd voor. Ik heb goed contact met woningcorporatie UWOON, waarvoor ik al eens een verlengstuk aan een appartementencomplex aan de Goeman Borgesiuslaan in Harderwijk ontwierp.” Maxim had pech, z’n klasgenoot wilde toch liever Amsterdam en de docent ging daarin mee. “Ik vond het wel jammer, want ik zag kansen. Hoe dan ook, we kregen als cijfer een 8,5 en een 10 voor de presentatie.” 

Kurkentrekkers

Het idee voor een fietsers- en voetgangersbrug tussen Zeewolde en Ermelo liet Maxim echter niet los. Het bijzondere is dat het al vaker werd geopperd om kiezers te lokken. Het plaatselijke CDA had het zelfs eens in het verkiezingsprogramma staan. Andere partijen kwamen met een tunnel en een kabelbaan op de proppen. Een gezamenlijk draagvlak werd er echter nooit gevonden, voor de politiek was het al gauw een brug te ver. Niet echter voor Maxim. “Ik heb met mijn brug een snellere en gemakkelijkere verbinding met Ermelo ontworpen dan de pont. In het midden vind je twee wat ik noem kurkentrekkers. Die zijn bedoeld om de doorvaarthoogte bij de vaargeul tot zo’n dertig meter mogelijk te maken, waardoor de brug niet open hoeft voor de grote vaart en kleinere boten. Ze vormen tevens een soort landmark in het Wolderwijd. Aan beide uiteinden van de brug heb ik woningen geprojecteerd. Die maken het geheel in eerste instantie duurder, maar door de verkoop ervan kunnen de kosten van de brug ook weer naar beneden worden gebracht.” 

Maxims brug krijgt een milieuvriendelijk karakter. Ook hier heeft de architect in spé over nagedacht. “Over de hele lengte van de brug worden er in het wegdek zonnecellen toegevoegd. Alles heeft een zelfvoorzienend karakter. Voor de elektrische auto’s zijn er laadpalen en er is heel veel groen te zien.”

Oplosbaar

Maxim mocht zijn ontwerp komen presenteren aan de EHZ-wethouders Ronald ter Veen (Ermelo), Wilco Mazier (Harderwijk) en Winnie Prins (Zeewolde). Zij hadden volop complimenten voor de jonge Zeewoldenaar. Deze gaat echter niet buiten zijn schoenen lopen. “Ze zagen ook beren op de weg: Natura2000, stikstof, het bestemmingsplan Strand Horst… Toch zagen ze ook wel mogelijkheden, de problemen zijn oplosbaar. Ik vond het sowieso heel leerzaam om met de wethouders in gesprek te mogen gaan.” En stel dat de politiek nog eens echt gaat nadenken over de brug… Maxim hoopt dan mee te mogen kijken met de architect. “En misschien zelfs wel meebemoeien met het ontwerp…”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding