Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Groeiend bewustzijn rondom e-waste

· leestijd 1 minuut Zakelijk nieuws landelijk

Het bewustzijn rondom elektronisch afval, ook wel bekend als e-waste, groeit in onze samenleving. We zijn ons steeds meer bewust van het belang van recycling en duurzaamheid. In het bijzonder speelt e-waste een belangrijke rol in onze pogingen om duurzamer te leven. Maar wat is e-waste precies en hoe kunnen we er beter mee omgaan? 

Een groeiend probleem

E-waste is een term die wordt gebruikt om afgedankte elektronische apparatuur te beschrijven. Denk hierbij aan oude telefoons, laptops, televisies en huishoudelijke apparaten. Deze producten bevatten vaak waardevolle materialen die kunnen worden hergebruikt, zoals koper, zilver en goud. Het probleem is echter dat veel van deze apparaten terechtkomen op stortplaatsen waar deze bruikbare materialen verloren gaan. Bovendien kunnen ze giftige stoffen lekken die schadelijk zijn voor het milieu en de volksgezondheid. In plaats daarvan hebben we dus liever dat apparaten langer meegaan of in ieder geval goed gerecycled worden. Zo lekken er minder schadelijke stoffen, kunnen waardevolle materialen hergebruikt worden en hoeven we minder nieuwe waardevolle materialen te delven. 

De rol van Sim only

Het groeiende bewustzijn rondom e-waste heeft ook invloed op hoe we met onze telefoons omgaan. Steeds meer mensen kiezen voor een Sim only abonnement in plaats van een abonnement met een nieuwe telefoon. Met Sim only behoud je jouw huidige telefoon, waardoor je daarmee bijdraagt aan het verminderen van e-waste. Ook kun je kiezen voor een refurbished telefoon. Daarbij koop je een eerder gebruikte telefoon die zodanig opgeknapt is dat hij er weer als nieuw uitziet. Door je oude telefoon her te gebruiken of door een tweedehands telefoon aan te schaffen, kun je dus je steentje bijdragen aan het milieu en bovendien bespaar je hiermee een hoop geld. Je vermijdt zo dus onnodig elektronisch afval en je draagt bij aan een groenere toekomst.

Duurzame oplossingen voor e-waste

Er zijn verschillende manieren waarop we het probleem van e-waste kunnen aanpakken. Een daarvan is door onze elektronische apparaten langer te gebruiken en alleen te vervangen wanneer dat echt nodig is. Daarnaast kunnen we ook onze oude apparaten recyclen. Er zijn tal van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het inzamelen en verwerken van e-waste. Zij zorgen ervoor dat de waardevolle materialen worden teruggewonnen en dat de giftige stoffen op een verantwoorde manier worden verwerkt. Mocht je dus je oude telefoon weg willen doen, dan is het dus van belang dat je het op de juiste manier wegbrengt zodat de telefoon of in ieder geval de materialen hergebruikt kunnen worden.

De impact van e-waste

Veel mensen hebben geen idee wat de impact is van e-waste. We hebben de neiging om te denken dat onze individuele bijdrage aan het probleem minimaal is. Maar als we kijken naar de wereldwijde hoeveelheid e-waste, dan wordt duidelijk dat iedere bijdrage telt. In 2019 werd er wereldwijd maar liefst 53,6 miljoen ton e-waste geproduceerd. Dat is een ongelooflijk aantal dat alleen maar groeit. Daarom is het belangrijk dat we allemaal ons steentje bijdragen aan het verminderen van e-waste.

Dit artikel is een bijdrage van een externe partij en valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van Brugmedia.   

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.