Fred Bom en Hennie Rozengarden
Fred Bom en Hennie Rozengarden Zeewolde Actueel

SeniorWeb helpt graag en goed, nu ook in Het Vraaghuis

· leestijd 1 minuut Zorg en Welzijn

ZEEWOLDE – De digitale wereld maakt het leven makkelijker en leuker, maar niet voor iedereen. Voor ouderen en laaggeletterden bijvoorbeeld, kan het een plaag zijn om via ‘zo’n apparaat’ contact te moeten zoeken met overheden en andere instanties om heel gewone zaken geregeld te krijgen. ‘SeniorWeb’ is een wijdvertakte vrijwilligersorganisatie die probeert daar verandering in te brengen, en waar nodig hulp te bieden. Dat voorziet in een behoefte, ook in Zeewolde.         

Iedere vrijdag, van 10.00 tot 12.00 uur, is in De Meermin aan het Kerkplein een ‘helpdesk’ van SeniorWeb te vinden. “Dat is al enige jaren voor ons de vertrouwde plek voor de computer-inloop”, vertelt Fred Bom, vrijwilliger bij SeniorWeb. “Daar is nu op proef een locatie bij gekomen, want iedere laatste donderdag van de maand zitten we ook hier, in het Vraaghuis.” Hij legt uit dat er vanouds een promotionele en bescheiden financiële connectie is met de gemeente Zeewolde, en dat de gemeente, na de onvermijdelijk vergrijzing en uitdunning van het oorspronkelijke SeniorWeb-team, een nieuwe impuls heel wenselijk achtte. “Ik besloot die kar maar te gaan trekken, en zo zitten we nu hier, in Het Vraaghuis.”

Zijn het echte computerfreaks, die hulpvaardige vrijwilligers? “Nee hoor”, lacht collega-vrijwilliger Hennie Rozengarden. “Maar we zijn net van die generatie die ermee opgroeide, die van alles op digitaal gebied zelf moest uitzoeken en uitvinden, en dat maakt je handig. Daarbij: we vinden het gewoon hartstikke leuk!” De hulp van SeniorWeb beperkt zich niet tot oplossen van ‘m’n computer of laptop doet raar’. Van smartphones en WhatsApp tot veilig internetten, internetbankieren, onderhoud en noem het maar, van alle digitale markten zijn ze thuis. “Dat wil zeggen”, verduidelijkt Fred Bom, “met kleine dingetjes kunnen we vaak meteen helpen, en bij de wat steviger zaken adviseren we vooral in het ‘hoe nu verder’. Hulp bij die toch wel wat lastige qr-code bijvoorbeeld, of gedoe met je DigiD, da’s meestal gauw gepiept. Maar als de hardware weigerachtig wordt, een kapotte schijf bijvoorbeeld, dan verwijzen we door naar de plaatselijke middenstand, want die willen we beslist niet voor de voeten lopen.”

Informatie is te vinden op https://welzijnzeewolde.nl/portfolio-item/computerinloop/ en mailberichten kunnen naar seniorwebzeewolde@gmail.com.