Afbeelding
Zeewolde Actueel

Markt toont ondernemersgeest en creativiteit leerlingen Christiaan Huygens

Algemeen

ZEEWOLDE - Op vrijdag 28 mei (van 15.00 tot 17.00) werd op het schoolplein aan het Keteldiep de jaarlijkse ondernemersmarkt van Christiaan Huygens gehouden. 

De kinderen richtten vooraf in groepjes een ‘eigen onderneming’ op. De namen en (verkoop)producten waren heel divers: ‘Green Market’ (planten, bloemen en armbandjes), ‘Town Delicious’ (zelfgebakken lekkers), ‘Teken Teek’ (etuis, pennen en potloden), ‘Het Koekiemonster’ (‘het restaurant voor de klant’), ‘ThijFe’ (‘de lekkerste ijsjes en suikerspinnen’), ‘Foenq’ (cakes, thee en strijkkralen), ‘Funstore’, ‘StepUpBon’ (armbandjes en kaarsen), ‘Lolama’ (boekenleggers, stroopwafels en groentesoep) en ‘Whoosh’ (sleutelhangers, buttons en vetbollen). De jeugdige ondernemers maakten kennis met verschillende onderdelen die horen bij het opstarten van een onderneming, zoals: bedrijfsplan, begroting, inkopen etc. De ondernemersmarkt moest coronaproof worden gehouden. Zo stonden de kraampjes verspreid over het plein, was er een duidelijke looproute aangegeven en een max aantal bezoekers dat tegelijk aanwezig mocht zijn. Het marktpubliek was gevraagd als extra veiligheidsmaatregel een mondkapje te dragen. Leuk om te zien was dat er zoveel belangstelling voor de ondernemersmarkt was en dat die zich keurig verspreid had van het begin tot letterlijk het eind. Er werd ondertussen heel wat verkocht. Dat kon contant worden afgerekend, maar ook via een ‘tikkie’. De uiteindelijke opbrengst loog er niet om: € 880,- (€ 455,- van de ene CH-groep en € 425,- van de andere). Er is een heel goede bestemming voor het geld: het jubileumfeest van Christiaan Huygens op vrijdag 2 juli a.s., waarbij wordt gevierd dat de specifieke voorziening voor hoogbegaafde kinderen alweer vijf jaar bestaat in Zeewolde en inhuist bij De Regenboog aan het Keteldiep.