Afbeelding
Panta Rhei

Groep 7/ 8 van basisschool Panta Rhei is de meest mediawijze klas van Flevoland

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZEEWOLDE - De leerlingen van groep 7/8 van basisschool Panta Rhei hebben tijdens de landelijke wedstrijd van de serious game MediaMasters meer bits (punten) gehaald dan andere klassen uit Flevoland. Daarmee is deze klas de meest mediawijze klas van Flevoland. 

De elfde editie van MediaMasters, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, vond plaats van 4 tot en met 12 november, als vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Aan de landelijke wedstrijd deed een recordaantal van 160.000 leerlingen uit groep 7 en 8 uit het regulier en speciaal basisonderwijs mee. Zij bouwden spelenderwijs basiskennis op over mediawijze onderwerpen zoals WhatsApp, privacy, gamen, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en meer.

Een week lang probeerden de kinderen op school en thuis zoveel mogelijk bits (punten) te verdienen door samen MediaMissies te volbrengen en mediawijze uitdagingen aan te gaan. Na een spannende finaledag bleken de leerlingen uit groep 7/8 van de Panta Rhei de meeste bits te hebben verdiend van de hele provincie.

Veel ervaring door lockdowns
Groepsleerkracht Judith Meijer: “We hebben fanatiek meegedaan: minder werk op de weektaak zodat we tijd hadden om alle missies te doen. Wat de kinderen al heel goed wisten, waren de nettiquettes. Door alle online activiteiten tijdens de lockdowns hebben ze daar veel ervaring mee. Toen het over ‘gratis’ games ging, had de klas een o jee-moment. Een aantal kinderen realiseerden zich dat ze veel geld hadden uitgegeven aan virtuele spullen in games die ze eigenlijk nooit meer spelen. De truc van ‘nog 12 uur te koop’ vonden ze ook echt sluw. Heel fijn dat MediaMasters zo goed gemaakt wordt: goede acteurs, spannende films, leuke opdrachten en vragen. We hebben echt genoten van deze week.”

Hoopgevend
“De landelijke spelresultaten van MediaMasters zeggen altijd veel over de basiskennis mediawijsheid van kinderen in groep 7 en 8”, zegt Sarah Hijmans, producent en eindredacteur van MediaMasters. “Sowieso is het fantastisch om te zien hoe enthousiast MediaMasters dit jaar gespeeld is. Qua resultaten zien we dat er overwegend veel goede antwoorden gegeven zijn. Opvallend was bijvoorbeeld dat leerlingen goed doorhadden welke video echt was en welke de deepfake-video gemaakt met de app Wombo. Ze zagen meteen dat er iets mis was met de mond van degene in beeld en dat het haar niet meebewoog met het gezicht. Het is hoopgevend dat een generatie die opgroeit met deze technieken ook beter is in het herkennen van dit soort beeldmanipulatie.”

Moeite herkennen phishing-mails
Aan de andere kant hadden de leerlingen meer moeite met het herkennen van phishing-mails. Sarah: “Niet gek natuurlijk, want ook voor volwassenen is phishing een groot probleem. Heel goed dus dat kinderen al op jonge leeftijd oefenen met het herkennen hiervan. Tot slot zien we ieder jaar dat het onderwerp online gedrag, oftewel ‘nettiquette’ veel oproept bij leerlingen en leraren en dat het belangrijk is te blijven benadrukken dat je geen dingen online moet zeggen die je ook niet in het echt tegen elkaar zou zeggen.”

De rest van het schooljaar
Na de Week van de Mediawijsheid gaat MediaMasters door met individuele ThemaMissies en Klassengesprekken. De ThemaMissies zijn ingebracht door meer dan 50 verschillende netwerkpartners van Netwerk Mediawijsheid. Deze zijn het hele jaar door op ieder moment beschikbaar en dus ideaal om mee te geven als huiswerk of als zelfstandige opdracht op school.