Milia met twee van haar klasgenoten
Milia met twee van haar klasgenoten Eigen foto

Milia en Tom willen ook naar het regulier voortgezet onderwijs

· leestijd 1 minuut Algemeen

REGIO – Een klas voor kinderen met een beperking in het regulier voortgezet onderwijs. Joanne Zwart uit Harderwijk maakt zich daar hard voor. “Als het op een andere plek in het land lukt, dan moet het hier ook lukken!”, is haar drijfveer.

Samen met Louwke van der Wiel heeft Joanne de handen ineengeslagen om een passende plek voor hun kinderen te vinden in het voortgezet onderwijs. Beiden hebben ze een kind met downsyndroom die momenteel naar een reguliere basisschool gaan (groep 7 en groep 8). “Ze zitten in een gewone klas en krijgen waar nodig extra begeleiding om lesstof op hun eigen niveau en eigen tempo te kunnen doen”, vertelt Joanne. “Ze leren heel veel door het contact met hun klasgenoten en genieten van de projecten die ze op school doen, zoals surprises maken of sportactiviteiten.”

Net als hun klasgenoten moeten de kinderen nu op zoek naar een vervolg school. De meeste kinderen met een beperking gaan naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Maar de twee moeders zouden dit heel jammer vinden voor hun kinderen. “Ze hebben op de basisschool jarenlang middenin de maatschappij gestaan en het voelt voor ons heel onlogisch als dit geen vervolg krijgt in het voortgezet onderwijs”, lichten ze toe.

Meer kinderen in de regio
En niet alleen dat, de moeders denken dat er wel meer kinderen zijn in de regio die graag mee willen doen in het regulier, maar met extra ondersteuning. “Voor onze kinderen is het belangrijk om ondersteuning te krijgen en de ruimte en tijd om op hun eigen tempo te leren. In Nederland zijn verschillende scholen met zogenaamde inclusieklassen, waar kinderen met een beperking naar school kunnen in een reguliere setting. Het is een win-win situatie. In de maatschappij is nu eenmaal veel variatie, het is goed als kinderen hier al op jonge leeftijd mee om leren gaan. En de klasgenoten leren ook weer veel van onze kinderen.”

Zo’n inclusie-klas hebben de moeders op de Noord West Veluwe nog niet gevonden. “Maar elders in het land zijn wel verschillende initiatieven. In Nijmegen op het Montessori college hebben we met eigen ogen gezien dat zo’n klas bestaat en belangrijker nog, dat het werkt! Een reguliere school bruist van het leven, wij gunnen onze kinderen dat ook zo.”

Hoog tijd om te kijken of dit hier wellicht ook te realiseren is vonden de moeders. “Het is helaas nog niet vanzelfsprekend dat er voor onze kinderen een passende plek is waar ze zowel uitgedaagd worden als de ruimte krijgen om op hun eigen tempo te werken. Daarom zoeken we andere ouders die tegen het zelfde probleem aan lopen. We willen heel graag dat al deze kinderen kunnen leren in een reguliere omgeving, zodat ze er echt bij horen.”

Meer informatie? Mail dan naar maatwerkschool@gmail.com