
De boodschap van meneer Van Kuijeren aan onderwijsland
· leestijd 2 minuten AlgemeenZEEWOLDE – Het lerarentekort is momenteel in het hele land voelbaar. Op veel basisscholen lukt het vaak niet eens meer de hele week een bevoegde leerkracht voor de klas te hebben, terwijl er door de docentenkrapte ook op het middelbaar onderwijs regelmatig lessen uitvallen. Volgens Cor van Kuijeren (65), die deze zomer na 43 jaar onderwijs met pensioen ging, is er echter veel meer aan de hand. ‘Meneer Van Kuijeren’ maakte samen met ‘Pensionista Movies’ een prachtig filmpje van 15 minuten met behalve een knipoog een duidelijke boodschap. De melodramatische achtergrondmuziek maakte er helemaal een ‘must-see’ van.
Docent geschiedenis
Het is het jaar 2037. Meneer Van Kuijeren heeft de eerste nacht doorgebracht in het verzorgingstehuis Oudrora. Z’n hele nachtkastje staat vol potjes met pillen. De beker met de tekst ‘Ik ben met pensioen, doe het zelf maar’ spreekt eveneens voor zichzelf. De vroegere docent geschiedenis aan RSG Slingerbos | Levant (19 jaar en daarvoor 24 jaar basisonderwijs onder meer op ’t Wold) loopt achter z’n rollator en zichzelf aan, hier houdt hij het niet lang vol! In pilletjes voor het plassen en poepen heeft meneer Van Kuijeren helemaal geen zin, die stopt hij heel sneaky bij een andere bewoner, meneer Talsma, in de vla.
Veel veranderd
Maar dan komt Thimo op bezoek. Niet bij hem, maar bij meneer Talsma. Thimo is een zoon van de medebewoner en herkent in meneer Van Kuijeren zijn vroegere docent geschiedenis. Voor het eerst komt de pensionado tot leven. Hij wil weten hoe het op het RSG gaat. Thimo heeft er nu zelf een zoon zitten, vertelt hij. Op het RSG zijn zelfs al wachtlijsten, weet hij verder te melden. De eerste drie maanden van de middelbare school worden besteed aan ‘hoe studeer ik’ en aan sociale vaardigheden. Voorts ligt de focus op kunst. Vanaf het tweede leerjaar is er elk kwartaal één maand een buitenlandse uitwisseling. Door in aanraking te komen met andere culturen, leren de leerlingen veel sneller hun buitenlandse talen. Bijbaantjes kunnen alleen als er een contract is tussen de school en de supermarkt. Bij te veel onvoldoendes mag er minder (bij) worden gewerkt. Docenten komen ’s ochtends om 09.00 uur binnen en beginnen dan eerst met een uur lesvoorbereiding en onderling overleg, alvorens de ‘kids’ zich om 10.00 uur melden. Onderwijsvernieuwingen komen vanuit de docenten zelf en niet meer van bovenaf.
Veel meer inspraak
Meneer Van Kuijeren weet niet wat hij hoort, hij wordt er helemaal blij van. Hij herinnert zich de brief die hij bij zijn afscheid in 2022 aan de schoolleiding en aan Onderwijsminister Dennis Wiersma stuurde. Daarin pleitte hij voor meer autonomie en zeggenschap voor de docenten zelf. Hij had het wel gehad met alle vernieuwingen ‘van bovenaf’, z’n collega’s verdienden het inspraak te krijgen en de inhoud van de lesstof veel meer zelf te bepalen. “Goed onderwijs voor iedereen is een vorm van beschaving”, gaf hij verder in z’n brief mee. “Ik wens onze school nog meer die professionele cultuur toe. Ook het zelfbewustzijn van de docent wordt ermee verhoogd.” De toen afscheid nemende leraar kreeg prompt op 15 juli een reactie van het Ministerie van Onderwijs en werd nog diezelfde dag uitgenodigd voor een live chatsessie op Facebook met de ministers Wiersma en Dijkgraaf over het lerarentekort. Maar dat was in 2022 en het is nu 2037...
Bingo? Asjeblieft!
Dan komt de verzorgster weer binnen. Ze vraagt of meneer Van Kuijeren al kennis heeft gemaakt met zijn buren. Het blijken twee oud-collega’s te zijn. En of hij zin heeft om ‘vanavond’ bingo te spelen. Nee, dat heeft meneer Van Kuijeren helemáál niet. Hij weet niet hoe snel hij het verzorgingstehuis achter zich moet laten. Zelfs zijn rollator laat hij staan. Cor heeft weer zin in het leven. Het komt na al die jaren immers goed met het onderwijs? Het gehele filmpje van Cor van Kuijeren is te zien op: https://youtu.be/a-0YolpAT7k.




























