Juf Rinske en juf Suzanna
Juf Rinske en juf Suzanna Zeewolde Actueel

Christiaan Huygens bestaat 5 jaar in Zeewolde

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZEEWOLDE – Christiaan Huygens bestaat vijf jaar in Zeewolde en viert dat vrijdag 2 juli met een feest voor de leerlingen. Juf Suzanna en juf Rinske zijn fulltime leerkracht op de school voor hoogbegaafde kinderen. 

Eigen plekje

Christiaan Huygens begon in 2016 met één groep in het gebouw van De Regenboog aan het Keteldiep. Het ‘HB-onderwijs’ kwam voort vanuit de moedervestiging in Dronten, die eerst nog ‘Leonardo’ heette. Suzanna in ’t Veld, die eerst tien jaar les had gegeven op Het Mozaïek in Horsterveld en daarna vijf in Dronten, was de ‘pionier’ in Zeewolde. “Het is belangrijk dat elk kind een plekje heeft waar het kan groeien en bloeien”, aldus de 56-jarige met recht bevlogen juf. “En of dat nu op een reguliere basisschool is, bij ons op CH of in het speciaal onderwijs, dat doet er eigenlijk niet toe. Als het kind maar krijgt wat het nodig heeft. Ik vergelijk het graag met flora en fauna. Zangvogels hebben zangzaad nodig, kippen kippenvoer en aasgieren aas.” Volgens Suzanna hebben ook hoogbegaafde kinderen recht op ‘passend onderwijs’, al hoeft dat niet per definitie op Christiaan Huygens uit te draaien. “Zeker niet! Als ze hun plekje hebben gevonden op een reguliere basisschool, is dat alleen maar fijn. In een gewone schoolklas heeft een leerkracht echter alle mogelijke pluimage en heeft hij of zij lang niet altijd de tijd en de handen om de kinderen te geven wat ze nodig hebben, dat extra zaad zeg maar.” “Op CH zijn de kinderen peers en zijn ze als gelijken onder elkaar”, vult Rinske Deriga (28) aan. Juf Rinske kwam in 2017 in de tweede CH-groep in Zeewolde te werken. Voorheen had zij les gegeven op De Omnibus, een Daltonschool in Almere. “Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle kinderen bij ons gelijk zijn. Bij ons zijn ze net zo goed verschillend en hebben ze elk op hun eigen wijze uitdaging nodig. En vergeet niet dat ook hoogbegaafde kinderen elke dag uitleg en begeleiding nodig hebben. Dat is bij ons gemakkelijker te realiseren dan op een gewone basisschool.”

Hulpvraag

Juf Suzanna geniet dagelijks van de ruimte die ze krijgt om onderwijs op haar manier aan te bieden. “We werken thematisch en gaan uit van de autonomie van zowel leerling als leerkracht”, legt ze uit. “En ik vind het zo fijn dat ik iets voor de kinderen kan betekenen”, vertelt juf Rinske waar haar motivatie vandaan komt. “Leerlingen moeten voelen dat zij worden begrepen door de leerkracht. CH-kinderen komen toch vaak binnen met een verhaal, bijvoorbeeld doordat ze met zichzelf in de knoop zitten. Ze komen met een hulpvraag en als ik daar dan iets mee kan doen, geeft dat over en weer een stukje voldoening.”

!