Leerling kwijt
· leestijd 1 minuut Bij de lesāMoet je horen!ā, zegt mijn schoonzus aan de telefoon. Ze grinnikt en begint meteen te vertellen. Haar dochtertje, een gezellige kleuter van vijf, was wat koortsig. Dus die bleef een dagje thuis. Wel jammer, want haar klas ging die ochtend met juf en klassenmoeder naar de kinderboerderij. Schoonzus belt ās morgens vroeg de directeur om dochterlief af te melden. En hij zou āt doorgeven aan de juf.
Ze vertelt lachend verder dat om kwart voor 12 haar telefoon gaat. De juf. Behoorlijk in paniek. Ze zijn dochterlief kwijt. Al een tijd. Dat ze overal gezocht hebben. Dat ze zich zo schaamt. En dat ze waarschijnlijk al een tijdje zoek is, want ze is al even niet gezien. En juf vraagt, struikelend over haar woorden, of ze alsjeblieft zo snel mogelijk kan komen.
Ik schiet in de lach, maar heb ook vreselijk veel medelijden met de juf. āEn toen?ā, vraag ik. āNouā, zegt mān schoonzus, ātoen heb ik uitgelegd dat ze gewoon thuis is, ziek, en keurig afgemeld.ā
Juf heeft in de wirwar van kleuterlijfjes niet door gehad dat ze niet mee is vertrokken. De directeur was āt vergeten door te geven. En bij het verzamelen voor de terugweg ging juf tellen. En toen ontbrak er Ć©Ć©n. Alleen was die nooit mee gegaan.
Oeps.
āHeb jij ooit zoān blunder op school gemaakt?ā, vraagt ze dan aan mij. āNouā, antwoord ik na even denken, āvorig jaar had ik een leerling die slechthorend was. Daarvoor krijg je dan als docent een microfoontje om je nek. En die versterkt jouw stem in zijn oor. Toen de klas even aan āt werk was, ging ik naar de wc, met die microfoon om. Toen ik terug kwam zei de jongen hardop dat ik ām op de wc wel uit mocht zetten. Hilariteit in de klas natuurlijk.ā
Die blunder valt reuze mee. Een leerling kwijtraken hoort echt op nummer 1 van mān nachtmerries.
Arme juf.