Marlon Beltman
Marlon Beltman Eigen foto

Schoolleider Marlon Beltman ziet kinderen mooie dingen bereiken op ‘t Kofschip

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZEEWOLDE – Marlon Beltman is sinds mei schoolleider van de openbare basisschool ’t Kofschip in Horsterveld. Ze volgde Wilma Bliekendaal op, die met keuzepensioen ging. Het was een hele uitdaging midden in coronatijd aan haar nieuwe job te beginnen, maar Marlon sloeg zich er dapper doorheen en geniet van de ‘geweldige kinderen en ouders’ op haar school.

Marlon Beltman, die met haar man en twee jonge kinderen in een dorpje nabij Zwolle woont, kende voorheen Zeewolde nog niet. “Maar als schoolleider kom je snel in aanraking met instanties en projecten in het dorp”, legt ze uit waarom ze daarover niet hoeft in te zitten. “Ook vind ik het belangrijk om als school een functie in de wijk te hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld ons schoolplein vergroend en aangepakt.” Marlon was jarenlang zelf leerkracht en zat in het management van een grote school. De afgelopen jaren was ze als schoolleider werkzaam in verschillende plaatsen. Zodoende kon ze zich oriënteren op een baan voor langere tijd en op het type school dat bij haar paste. “En dat werd ’t Kofschip, een kleine school, waarbij er aandacht is voor de kinderen, waar mensen elkaar kennen en waar je samen met elkaar kunt bouwen aan mooie ontwikkelingen binnen de school.”

Obs ’t Kofschip begon in 1990 aan de Naarderweg in Zeewolde-Noord. Bij de start van Horsterveld verhuisde de school naar de Corridor. Marlon is na Fred van Bergen en Wilma Bliekendaal de derde directeur/schoolleider. Ze prijst vooral de ‘kleinschaligheid’ van haar school. “Daardoor kennen we de kinderen allemaal. We hebben een gemotiveerd en vernieuwd team, dat met veel plezier met elkaar aan ontwikkeling wil werken. We gaan voor goed onderwijs, waarbij we kijken naar wat kinderen nodig hebben. Het is gaaf om de kinderen net datgene te bieden, waardoor kinderen tot bloei kunnen komen.”

Bij de visie van ‘t Kofschip horen het kind te leren kennen en volgen (waardoor het onderwijs zo passend mogelijk kan worden gemaakt), het toepassen van samenwerkingsactiviteiten en het werken vanuit de interesses van leerlingen. Er wordt thematisch gewerkt, waarbij ervan wordt uitgegaan dat kinderen willen meedoen aan de echte wereld. Daardoor worden er volgens Marlon ‘mooie dingen bereikt’. “De kinderen hebben school en ouders nodig om te kunnen groeien. Via social media geven we regelmatig een inkijkje in het schoolgebeuren. Daarnaast namen we een nieuw filmpje op over de school, dat laat zien hoe we werken. Deze zal binnenkort online komen te staan.”

Midden in coronatijd starten als schoolleider was geen sinecure. Marlon ervoer hoe belangrijk de rol van de leerkracht was bij het ‘zien’ van de leerlingen. “Door periodes van thuisonderwijs en ziekte moest dat anders vorm worden gegeven. Als kinderen op school zijn, kunnen wij ze goed volgen en begeleiden. Dat is op afstand een stuk lastiger. De onzekerheid van de huidige tijd is voor niemand goed. Ik hoop echt dat de scholen zolang mogelijk open blijven!”

Marlon is trots op het ‘groene’ schoolplein van ’t Kofschip. En niet alleen omdat er ook na schooltijd op kan worden gespeeld. “We betrekken het ook bij ons onderwijs. Instructies en bewegend leren vinden er op verschillende manieren plaats. Er valt van alles te ontdekken.” Door te kiezen voor de werkwijze van ‘Stichting leerKRACHT’ ligt op ’t Kofschip de focus op goed onderwijs en het leren van en met elkaar. “We gaan voor haalbare doelen. Door op deze manier te werken binnen het team, nemen de kinderen die lerende houding over.”