Afbeelding
Aangeleverd

Je bedrijf in de spotlight met direct mail

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

In deze tijd van het jaar hebben postbodes en bezorgers het extra druk met het bezorgen van kaarten, brieven en pakketjes. Het is gezellig om weer eens op een andere manier contact te hebben dan alleen online. Ook ondernemers kunnen door fysieke post te versturen aan klanten of potentiële klanten opvallen tussen al het digitale geweld. Er zijn heel veel manieren om op een originele manier de aandacht te vestigen op je product of dienst. Bij direct mail doe je dat door fysieke post te versturen aan je klanten of aan potentiële nieuwe klanten. 

Een direct mail campagne opzetten doe je niet zomaar. Het is best veel werk en kan ook aardig wat kosten met zich meebrengen. Je moet dus goed nadenken over aan wie, wanneer en hoe je dit gaat doen. Wie behoren er tot je doelgroep en waar vind je deze mensen? Wat is het doel van de campagne? Klantenbinding? Naamsbekendheid? En hoe ga je meten of je dat doel ook haalt? Geef je creativiteit de ruimte en kies een vorm die echt bij jou past. Dan bereik je ook de klanten die bij jou passen. 

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen je trouwe klanten aan het eind van het jaar of vlak voor de zomer een kaart te sturen om ze te bedanken voor hun klandizie of de fijne samenwerking bij een project dat je voor ze deed. Wil je juist nieuwe klanten winnen dan is een proefpakketje van je producten misschien een goed idee. 

Het is niet gek om de hulp van een reclamebureau in te schakelen als je direct mail wilt gaan versturen. Alleen al het verzamelen van de juiste adressen is een hele klus. Ook moet je best voorzichtig zijn met zomaar mensen benaderen, daarvoor gelden allerlei privacyregels. Direct mail kan veel opleveren, maar je kan de plank ook volledig misslaan. Met verouderde adressen, niet de juiste aanspreekvorm, een te algemene benadering kun je juist irritatie oproepen en dan levert het je alleen een slechte naam op. 

Respons

Als je dan z’n campagne opzet wil je natuurlijk ook weten of je post aankomt en in goede aarde valt. Daarom is het slim om een reactie-adres en eventueel een reactieformulier mee te sturen. Zelfs van een negatieve reactie kun je veel leren voor een volgende keer. En met een ‘retour afzender’ schoon je je adressenbestand op. Maar dat zijn natuurlijk niet de reacties die hoopt te krijgen. Leuker is het als je je klanten iets aanbiedt waar ze zich nog wel even voor op moeten geven. Zo kun je het eerste resultaat van je actie alvast een beetje peilen. Denk aan een proeverij van je producten of een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Ook het organiseren van een netwerkbijeenkomst bij jou is een slimme zet. Ook via je trouwe klanten kun je nieuwe klanten trekken. Geef bijvoorbeeld korting als ze een introducé meebrengen. Je ziet het, de mogelijkheden van direct mail zijn eindeloos.